• Foto: Allan Moe

    »Knallerten den store Sukces - der kommer Tusinder af dem,« skrev Berlingske Tidende søndag den 21. januar 1951, og bragte denne montage, der viser, at der kan være problemer ved de nymodens køretøjer. 
    »Saadan kan det gaa, naar man kører Knallert - øverst begynder den at gøre Vrøvl, paa de næste Billeder forsøger Cyklisten at faa den til at gaa - og til sidst træder han hjem, heldigvis har man da Pedalerne. Knallerterne er i øvrigt driftsikre nok, men det gælder her som altid, at det først er Øvelsen, der gør Mester, og det heller ikke sikkert, at ´ det er Knallertens skyld«

    1 / 61

  • Foto: Ukendt

    En skraldevogn med heste spændt for kører gennem byen med skraldemænd på ladet.

    2 / 61

  • Foto: Birthe Melchiors

    Strandliv på Fanø - her må køres i bil på stranden.

    3 / 61

  • Foto: Ukendt

    Færgeoverfart, Korsør Færgehavn. Færge lige ankommet

    4 / 61

  • Foto: Walther Månsson

    Præsentation af Ford bil nr. 251.425 som er samlet på fabrikken i Heimdalsgade i København.

    5 / 61

  • Foto: Tage Nielsen

    Frokosten indtages i vejkanten ved det medbragte campingbord og stole

    6 / 61

  • Foto: Walther Månsson

    Præsentation af Ford bil nr. 251.425 som er samlet på fabrikken i Heimdalsgade i København.

    7 / 61

  • Foto: Sven Gjørling

    Gaderne vandes på Kongens Nytorv i København.

    8 / 61

  • Foto: Ukendt

    Trafiktælling i København.

    9 / 61

  • Foto: Ukendt

    Storstrømsbroen indvies med hejste flag og et stort publikum.

    10 / 61

  • Foto: Aage Sørensen

    Tæt trafik i København, 1957.

    11 / 61

  • Foto: Willy Lund

    Lyssignal i krydset Vesterbrogade/H.C.Andersens Boulevard.

    12 / 61

  • Foto: Birthe Melchiors

    Ved hjælp af denne lille færge kunne cyklister trygt og tørt krydse Odense kanal.

    13 / 61

  • Foto: Mini Wolff

    Storstrømsbroen fra 1937 får et eftersyn og bliver malet.

    14 / 61

  • Foto: Ukendt

    Sådan så en benzinstation ud i 1935.

    15 / 61

  • Foto: Ukendt

    En tankstation i en helt anden boldgade: Tegnet af Arne Jacobsen og beliggende på Strandvejen, Kystvejen. Benzinstationen blev tegnet for benzinselskabet Texaco. Billedet er sandsynligvis fra 1936-1938.

    16 / 61

  • Foto: Walther Månsson

    Trafik på Knippelsbro

    17 / 61

  • Foto: Poul Petersen

    Lillebæltsbroen skal males, selvom der er langt ned.

    18 / 61

  • Foto: Willy Henriksen

    Vibenshus Runddel dengang Vibenhus Runddel var en Runddel. Her set fra Lyngbyvejen ned mod Jagtvej.

    19 / 61

  • Foto: Børge Lassen

    Asfaltarbejde i København.

    20 / 61

  • Foto: Ulf Nilsen

    Der lægges asfalt på Helsingørmotorvejen.

    21 / 61

  • Foto: John Hartmann

    S-banen med tog og signalhytte.

    22 / 61

  • Foto: A E Andersen

    Rutebilen fra Aalborg til Viborg på landevejen.

    23 / 61

  • Foto: Jørgen Bonfils

    Juletravlhed ved Ålborgbåden ved Kvæsthusbroen

    24 / 61

  • Foto: Egon Engmann

    Gribskovbanens damplokomotiv på Græsted station. I 1924 anskaffede Gribskovbanen 2 stk. 1 C - tendermaskiner fra Henschel i anledning af Kagerup-Helsinge banens forlængelse til Tisvildeleje.

    25 / 61

  • Foto: Walther Månsson

    Dampende rangerlokomotiv i vintervejr.

    26 / 61

  • Foto: A E Andersen

    En cykeltaxi med hvidklædt chauffør  ved Langeliniebroen.

    27 / 61

  • Foto: Ukendt

    Sneplov forsøger at holde vejen åben trods sne.

    28 / 61

  • Foto: John Hartmann

    Hvert år køres badehusene ud på stranden på Fanø.

    29 / 61

  • Foto: Poul Petersen

    På vej til Bondegården i hestevogn.

    30 / 61

  • Foto: John Hartmann

    1951: Høsten køres i laden.

    31 / 61

  • Foto: Ukendt

    Bernstorffvejen i Gentofte nord for København har sporvognsskinner og brostensbelægning.

    32 / 61

  • Foto: Ukendt

    DSB S-Banens (senere S-Tog) første afgang fra Frederiksberg Station mod Klampenborg, over Vanløse og Nørrebro d. 3. April 1934.

    33 / 61

  • Foto: Ukendt

    En 2 personers cykelplov bruges til at rydde sne.

    34 / 61

  • Foto: Ukendt

    1939. På Rådhuspladsen i København dirigeres sporvogne, lastbiler, cyklister og smarte sportsvogne af politibetjenten.

    35 / 61

  • Foto: Aage Sørensen

    Danmarks første motorvejsstrækning, de 12.5 kilometer fra Jægersborg til Hørsholm, indvies 24 januar 1956. Den første dag endte med store kødannelser for mere end 2000 biler.

    36 / 61

  • Foto: Ulf Nilsen

    1956. Danmarkds første motorvejsstrækning, fra Jægersborg til Hørsholm. Fire spor er færdige.

    37 / 61

  • Foto: Ulf Nilsen

    1956: Danmarks første motorvejsstrækning, Hørsholmmotorvejen, er ved at være færdig. Den firesporede motorvej går fra Jægersborg til Hørsholm.

    38 / 61

  • Foto: Ukendt

    1961: Lidt kortspil på færgeruten Århus - Kalundborg.

    39 / 61

  • Foto: Aage Sørensen

    Københavns gader er oversvømmede efter et kraftigt regnskyl. En cyklist forsøger her at cykle gennem vandmængderne.;

    40 / 61

  • Foto: Sven Gjørling

    Sne i april måned har altid været et problem for trafikken. Her er det nogle cyklister, der er ramt hårdt.

    41 / 61

  • Foto: Kurt Nielsen

    Færgen mellem Halsskov og Knudshoved har lagt til kaj og bilerne kører fra borde.

    42 / 61

  • Foto: Bent K Rasmussen

    1962: Det var hårdt at arbejde med den varme, flydende asfalt.

    43 / 61

  • Foto: Bent Tilsted

    Kvæget bliver passet af Humand Kay Sørensen, som dirigerer dem på på cykel.

    44 / 61

  • Foto: Egon Engman

    To drenge cykler på vej i skole med tornyster på ryggen.;

    45 / 61

  • Foto: Aage Sørensen

    Sporvogn linie 8 mod Bellahøj ses her ved siden af en bil og nogle cyklister på gaden.

    46 / 61

  • Foto: Aage Sørensen

    Trafik i Torvegade (Christianshavn). Her ses både cyklister, biler, en taxi og sporvogn linie 8.; Heavy traffic in Torvegade in Christianshavn. Cyclists, cars, taxis and a tram route number eight.;

    47 / 61

  • Foto: Aage Sørensen

    Trafik på en regnvåd gade i København med cykler og sporvogne

    48 / 61

  • Foto: Aage Sørensen

    'Regn, Regn, Regn', skriver Berlingske Tidende lørdag den 11. august 1951. ' Saa mørkt og trøstesløst saa det i Gaar ud i København'.

    49 / 61

  • Foto: Aage Sørensen

    'Regn, Regn, Regn', skriver Berlingske Tidende lørdag den 11. august 1951. ' Saa mørkt og trøstesløst saa det i Gaar ud i København'.; 

    50 / 61

  • Foto: Sven Gjørling

    'Nu skal Bommene nok blive sænket, siger Ledvogtersken fra Soderup, som i Onsdags glemte at sænke de berygtede Bomme', skriver Berlingske Aftenavis lørdag den 4. august 1951. ''Nu kan De stole paa, at Bommene vil blive rullet ned, selv om der ikke er blevet ringet fra Hvalsø eller Tølløse Station'. Det var Ledvogterske, Fru Lily Hansens Udtalelse til 'Berlingske Aftenavis', da vi i Gaar talte med hende i hendes Hjem i Anledning af hendes Forsømmelse Onsdag Eftermiddag. En lille Cyklende Pige var ved den Lejlighed i den største Fare. Lille, kvikke 7aarige Sundahl, som kun ved sin hurtige opfattelse af den farefulde Situation naaede at slippe fri af Jernbaneskinnerne, før Toget brusede frem bag Hækken.

    51 / 61

  • Foto: Olav Kjelstrup

    Trafik i Kristen Bernikows Gade. Til venstre i billedet ses Berlingske Tidendes hus.; 

    52 / 61

  • Foto: Ukendt

    Strøget, Amagertorv Indre København, Regnvejr med biler og cyklister. Sandsynligvis fotograferet dec. 1949.;

    53 / 61

  • Foto: Olaf Kjelstrup

    Trafikeret gade i Odense.

    54 / 61

  • Foto: Olaf Kjelstrup

    Politiet styrer trafikken i en befærdet gade i Odense.

    55 / 61

  • Foto: NPF

    Cyklister og sporvogn ved Rådhuspladsen.

    56 / 61

  • Foto: Ukendt

    Trafikeret gadekryds i København. Udateret arkivfoto.

    57 / 61

  • Foto: Birthe Melchiors

    Trafik på Vimmelskaftet set i retning mod Amagertorv..

    58 / 61

  • Foto: Willy Lund

    Trafik på Gl. Mønt set mod Det Berlingske Hus.

    59 / 61

  • Foto: John Hartmann

    Trafik på Rådhuspladsen.

    60 / 61

  • Foto: Poul Petersen

    Tæt trafik på Nørrebrogade.

    61 / 61

Luk