VKO i København sprang fra millionforlig

Nye børneinstitutioner, en omfartsvej på Østerbro samt bandebekæmpelse indgår i en ny stor vækstpakke i København. Bag planen står det smallest mulige flertal, S, SF og R.

De borgerlige partier og Enhedslisten i København sprang torsdag fra et forlig om en ny vækstpakke, Kickstart København, der udvider anlægsbudgettet på 10 mia. kr. frem til 2014 med næsten 600 mio. kr. ekstra.

Årsagen er, at en planlagt omfartsvej mellem Helsingørmotorvejen og Østerbro kommer til at løbe i terræn samt i en gravet tunnel fra Svanemøllens Kaserne til Strandvænget. Dermed støtter alene S, SF og R de kommende anlægsinvesteringer.

De borgerlige partier kunne godt støtte de øvrige elementer i pakken, der består af nye og større daginstitutioner med i alt 661 ekstra pladser, nye cykelstier på Østerbro for 100 mio. kr., nye fællesarealer på plejehjem, bedre boligforhold for psykisk syge, et nyt køkken til plejehjemmet Sølund samt et nyt værested i Tingbjerg som led i bekæmpelsen af bandekriminalitet.

Både Venstres leder Pia Allerslev og den konservative leder Mogens Lønborg og Dansk Folkepartis Karin Storgaard peger på, at Nordhavnsvejen bliver underdimensioneret i forhold til en kommende havnetunnel. Ligesom Enhedslisten foretrak partierne en boret tunnel til godt fire mia. kr.

Anlægget af Nordhavnsvejen kommer også til at genere naboerne indtil den røde snor kan klippes over i 2014. Derudover skal passagererne på både Kystbanen og S-banen skifte til forhåbentlig tog - men måske også bus - i en periode på to gange to måneder i sommeren 2012, når der skal arbejdes med Nordhavnsvejen under jernbanen.

- Vi har ganske vist været med til at finde finansieringen gennem salg af Københavns Energi, men vi kunne ikke leve med forløbet af Nordhavnsvejen, siger Mogens Lønborg.

Københavns teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (S) peger på, at en inderste del af Nordhavnsvej - ind mod Østerbro - bliver lagt i en gravet tunnel.

- Det her projekt vil få den tunge trafik ud af byen. Og alle eksperter er enige om, at vejen har tilstrækkelig med kapacitet frem til 2050, siger Bo Asmus Kjeldgaard.