Zulu og Charlie redder igen TV 2

TV2-koncernen øger sin seerandel, men væksten i reklameindtægerne svigter.

TV2s regnskab bliver endnu en gang reddet af nichekanalerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Michael Jensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er både godt og skidt for TV 2 i tredjekvartalsregnskabet fra TV-koncernen fra Kvægtorvet i Odense. Den kommercielle seerandel stiger fra 55,2 pct. i tredje kvartal sidste år til 57,4 procent i år. Hovedkanalen går 1,6 procentpoint tilbage, mens nichekanalerne går 2,0 procentpoint frem.

Omvendt så er væksten i reklameindtægterne faldet markant fra 18 procent i første halvår til blot 2,6 procent i tredje kvartal. Alt i alt kommer TV 2 ud af kvartalet med en omsætning, der stiger med 4 procent til 525 millioner kroner. Det betyder, at stationen i alt nu har haft reklameindtægter for over en milliard kroner, hvilket er 13 procent mere end på samme tidspunkt i 2010.

TV 2s hovedkanal kommer ud af kvartalet med et underskud før skat på 83 millioner kroner, som dog bliver reddet af et resultat før skat på 238 millioner kroner fra nichekanalerne TV 2 Zulu, TV 2 Charlie, TV 2 News og TV 2 Film. Indtægterne fra de små kanaler kommer især fra abonnementer via kabel-TV og lokale antenneforeninger.

I alt ender resultatet før finansielle poster på 43,2 millioner kroner mod 37,7 millioner kroner sidste år.

"Det akkumulerede resultat for 1.-3. kvartal er tilfredsstillende. Den makroøkonomiske afmatning har dog medført en væsentligt lavere vækst i TV-reklameomsætningen i 3. kvartal, som forventes at fortsætte i resten af året. Den konjunkturfølsomme reklameomsætning understreger behovet for den mere stabile abonnementsbetaling på hovedkanalen fra 1. januar 2012," skriver TV 2s finansdirektør Peter Normann i en kommentar til regnskabet.

EU-Kommissionen godkendte tidligere i år den restrukturering af TV 2, der gør at kanalen fra 1. januar indfører abonnementsbetaling på TV 2s hovedkanal. TV 2 forventer at miste seere på hovedkanalen som følge af abonnementsordningen, men kan til gengæld glæde sig over at få et ekstra tilskud på cirka 300 millioner kroner årligt.