Zuckerberg stopper salg af Facebook-aktier efter kæmpefald

Facebook-stifterens plan om at sælge ud af sine egne aktier for at støtte sin og konens støttefond har de sidste tre måneder af 2018 været sat på pause. Facebooks aktiekurs er styrtdykket på grund af de mange skandalesager.

Siden 2017 har Mark Zuckerberg solgt ud af sine egne Facebook-aktier, men den dårlige aktiekurs som følge af de mange skandalesager har fået ham til at holde inde. Arkivfoto: Charles Platiau, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Charles Platiau

Facebook-stifter og -topchef Mark Zuckerberg har stoppet salget af sine egne Facebook-aktier, fordi aktiekursen er styrtdykket med 20 procent.

I hele fjerde kvartal solgte den 34-årige topchef for første gang i mere end to år ikke en eneste af sine Facebook-aktier, som han ellers har gjort gennem flere år for at finansiere sine filantropiske projekter, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Siden september 2017 har han solgt omkring 30,4 millioner Facebook-aktier for omkring 5,6 milliarder dollars. Han lovede dengang at ville sælge mellem 35 og 75 millioner aktier i løbet af 18 måneder som led i planen om at give næsten hele sin formue væk til velgørende formål, nemlig Chan Zuckerberg Initiative, som han står for sammen med sin kone, den 33-årige Priscilla Chan. Fonden arbejder for at mindske ulighed, udrydde sygdomme og øge uddannelsen verden over ved bl.a. at investere i teknologi.

Parret har sat som mål at donere 99 af deres Facebook-aktier til det fælles projekt.

Facebook-aktien er siden juli 2018 dykket med hele 38 procent som følge af de mange skandalesager, som gennem hele 2018 har plaget verdens største sociale netværk. Mark Zuckerberg er dermed rykket ned på en syvendeplads på Bloombergs milliardærliste over verdens rigeste, efter at hans samlede aktiepost er blevet 32,7 milliarder dollars mindre værd.

Et langt år med skandalesager

I januar 2018 dykkede Facebook-aktien første gang, efter at det børsnoterede selskab foretog en større ændring i listen med Nyheder, så indhold fra venner og familie blev prioriteret foran  mærker og andet, som man følger. Det kostede på én dag Facebooks aktiekurs et fald på fire procent eller 24,5 milliarder dollars – mere end hvad Twitter er værd.

Så brød den store skandale løs i marts, da New York Times og The Guardian afslørede, hvordan analysefirmaet Cambridge Analytica havde udnyttet Facebook til gennem en personlighedstest at indsamle data om ikke blot de deltagende brugeres men også i alt 87 millioner venners personlige data, heriblandt 41.000 danskeres, uden deres vidende. Det var i strid med Facebooks regler, men Facebook greb ikke ind, selv om Facebook vidste besked. Mark Zuckerberg måtte til afhøring i den amerikanske kongres, hvilket ikke just styrkede Facebooks troværdighed.

En række topchefer forlod i løbet af året Facebook, heriblandt medstifteren af WhatsApp, Jan Koum, som ikke ville acceptere, at Facebook ville køre WhatsApp-brugernes oplysninger sammen med Facebooks egne – en praksis, som flere landes datatilsyn lagde forbud mod. EUs stramninger af persondatalovgivningen i maj har også lagt nye hindringer i vejen for Facebook.

28. september offentliggjorde Facebook, at en sikkerhedsbrist kan have forårsaget, at op til 50 millioner brugeres personlige data er blevet lækket. Få uger senere stod det klart, at 30 millioner var påvirket. Af dem var navne, kontaktoplysninger, køn, ægteskabelige status og andre følsomme oplysninger på 14 millioner lækket.

I november afdækkede New York Times, hvordan Facebook har forsøgt at kontrollere politikernes indgreb over for Facebook som følge af russisk indblanding i det amerikanske præsidentvalg i 2016. Det skar yderligere 36 milliarder dollars af Facebooks markedsværdi og har betydet, at Mark Zuckerberg skal være mere udadvendt i forhold til pressen.

Farvel til Facebook

Skandalesagerne har fået mange til at skrue ned for forbruget af Facebook, lægge færre personlige oplysninger ud, skærpe privatlivsindstillingerne, så Facebook ikke fodres så tæt med personlige oplysninger, eller helt droppe Facebook.

Gennem hele 2018 er antallet af daglige Facebook-brugere i Europa faldet. Frem til udgangen af september, som er de senest offentliggjorte tal, har Facebook mistet tre millioner daglige, europæiske brugere.

DR Medieforskning kunne 3. januar fortælle, at der også er blevet længere mellem danskerne på Facebook. Næsten 90 procent af danskerne har en Facebook-profil, men både den daglige og månedlige brug er faldet med et par procentpoints i forhold til 2016 – 77 procent er »på« hver måned, 63 procent hver dag. Særligt de 12-24-årige dropper Facebook. Her er brugen faldet fra 81 procent dagligt i 2016 til 73 procent i 2018.

Zuckerberg bestemmer stadig

Mark Zuckerberg sidder stadig på det store flertal af aktierne i Facebook og kan således enerådende bestemme selskabets skæbne.

En række stiftere og topfolk i Facebook, Amazon, Netflix og Google solgte i 2018 egne aktier for omkring 7,1 milliarder dollars. Det var det største beløb siden 2016, hvor de solgte aktier for 10,7 milliarder dollars, viser Bloombergs opgørelse. Det omfatter ikke aktier, som blev foræret væk eller solgt for at dække skattebetalinger.