Zuckerberg afviser rygter om Facebook-telefon

Rygterne om en særlig Facebook-telefon blussede op forud for selskabets skuffende regnskab, men det afviser stifter Mark Zuckerberg nu på trods af, at Facebook kæmper for at tjene penge på mobile platforme.

Mark Zuckerberg forsøger at mane rygter om en kommende Facebook-telefon i jorden. Fold sammen
Læs mere
Foto: VALENTIN FLAURAUD

En Facebook-telefon "ville ikke give særligt meget mening."

Sådan lød en udmelding fra Mark Zuckerberg, da Facebook i nat dansk tid præsenterede et skuffende regnskab for andet kvartal. Et regnskab hvor reklameindtægterne falder 28 pct. blandt andet som følge af, at brugerne skifter til Facebooks mobil-app, hvor der ikke lige så mange reklamer som på hjemmesiden.

I optakterne til regnskabet fik det flere amerikanske medier til at spekulere i, om hvorvidt Facebook er på vej til at lancere dets helt egen telefon bygget op omkring det sociale medie. Los Angeles Times mente umiddelbart inden regnskabet at have oplysninger om, at Facebook i samarbejde med HTC kunne have en Facebook-telefon klar i midten af 2013.

Ved præsentationen af regnskabet sagde Mark Zuckerberg, der udtalte sig offentligt for første gang siden den skandaleombruste børsnotering i maj, at fokus er på at forbedre dybden af den sociale oplevelse ved Facebook frem for kun at skaffe flere brugere. Derfor fokuserer selskabet på, at udbygge sin integration på andre mobiler.

"Man kommer til at se os understøtte Apple med den iOS-integration (Apples styresystem, red.), de ønsker," siger Mark Zuckerberg ifølge Los Angeles Times.

Dermed forsøger han at aflive spekulationerne om en fysisk telefon, men hans udtalelser kan imidlertid stadig tolkes, som om han stadig pønser på at lave et styresystem, påpeger Los Angeles Times.

"Vi ønsker at bygge et økosystem, hvor andre applikationer kan bygges oven på Facebook," siger han til Los Angeles Times.

"Der er en stor mulighed for os her. Mængden af tid, folk bruger på applikationer, er vokset: Folk benytter sig mere af applikationer og bruger også Facebook mere, når de har mobiltelefon," siger han.

Facebooks økonomichef David Ebersman sagde desuden, at man skal ikke skal forvente, at Facebook lemper på investeringerne i fremtiden, ligesom selskabet også eksperimenterer med nye reklameformer på mobilen. Blandt andet en model, hvor et produkt dukker op i vennernes Facebook-applikation, når en bruger synes godt om det.

Selvom Mark Zuckerberg ikke sagde noget konkret om nye tiltag, så tyder meget på, at der er store planer for de mobile platforme.

"Hvis man ser på applikationer i dag, så er de relativt simple i forhold til, hvad jeg forestiller mig, at nogen kan forestille sig, de ville ønske af Facebook-oplevelsen på mobilen," siger Mark Zuckerberg til Los Angeles Times.