Zara har globale ambitioner

Spaniens mest succesfulde modetøjsbrand, Zara, forsøger at blive globalt og vil etablere 179 butikker i Asien.

A beggar stands in front of a shop window of a Zara store in central Madrid March 21, 2012. Spanish group Inditex, the world's leading clothes retailer, posted perky February sales figures on Wednesday and announced a 12.5 percent dividend rise as it aggressively expanded into fast-growing Asia. The cardboard reads "I have 3 children, I'm hungry, I'm unemployed". REUTERS/Andrea Comas (SPAIN - Tags: BUSINESS) Fold sammen
Læs mere
Foto: ANDREA COMAS

Spanske Inditex' forretningsmodel har været genstand for mange business-studier. I dag er Inditex et af verdens to største modeforetagender - det andet er Hennes & Mauritz, H&M.

Fra sit hovedkvarter i den spanske fiskerby La Coruna har især Indtex' førende mærke Zara erobret det meste af Europa. Dog måske med Danmark som en lille undtagelse. Zara har måttet lukke to butikker i Lyngby og Aarhus, men har fortsat to forretninger i København. Et dansk islæt er der dog, idet den p.t. sygemeldte topchef i A.P. Møller - Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, siddder i bestyrelsen for Inditex.

Forretningsmodellen for Inditex er forholdsvis enkel, fremgår det af en artikel fra The Economist i Berlingske Business Magasin: Andre modebrands får deres tøj syet i Kina; det er billigt, men det er samtidig svært at holde styr på de lange forsyningslinjer. Mens et containerskib har været på vej halvvejs rundt om Jorden, er moden skiftet, og nederdelen skal være to centimeter kortere eller længere.

Omvendt får Inditex lige godt halvdelen af sine kollektioner syet i Spanien, Portugal og Marokko. Det er måske nok dyrere, men da forsyningslinjerne er korte, kan Inditex reagere hurtigere på nye trends. I stedet for at satse på morgendagens look kan Zara tillade sig at vente og se, hvad kunderne rent faktisk køber – og så få fremstillet netop det. Mens andre brands således kan brænde inde med usælgelige varer, kan Inditex sælge til fuld pris.

Selskabet står imidlertid over for to nye udfordringer. Kan det udvikle sig til et globalt mærke? Og vil forretningsmodellen med fast fashion blive kopieret, måske tilmed forbedret af konkurrenterne?

Hipt i New York

70 procent af salget lå i 2011 i Europa. Salget i Spanien, der alene tegnede sig for 25 procent af omsætningen, er imidlertid stagneret. I det hele taget er Europa på vej til at få en ældre og måske ikke helt så dynamisk befolkning. Inditex trænger til nye markeder.

Da sidste års resultat blev offentliggjort 21. marts, meddelte Inditex samtidig, at man agter at åbne 179 nye butikker i Asien – heraf 156 i Kina. Et globalt brand har behov for et prominent udstillingsvindue. 15. marts åbnede Inditex en enorm butik på Fifth Avenue på Manhattan, købt for 1,8 milliarder kroner. Hensigten er ikke alene at sælge tøj til newyorkerne, men også at overbevise forbrugere overalt i verden om, at Zara er hipt, skriver The Economist.

Inditex’ opskrift har ikke virket lige godt alle vegne. Zara har for eksempel måttet kæmpe for at vinde fodfæste i Amerika. Mærket er kendt for sine skarpe snit og slanke look. Men uden for de større byer har amerikanerne traditionelt foretrukket mere klassisk og rummeligt tøj. Men det kan være på vej til at ændre sig. Kinesiske kvinder, der arbejder på kontor, synes godt om Zaras slanke stil, siger Fraser Ramzan fra banken Nomura til The Economist.

Læs hele artiklen fra The Economist om Inditex vej til det globale marked i Berlingske Business Magasin torsdag 29. marts.