Zapera solgt til international analyse-virksomhed

Opkøb. Zapera er med øjeblikkelig virkning blevet købt af London baserede YouGov. Analysevirksomheden fortsætter sine aktiviteter i Norden og området omkring Østersøen under navnet YouGovZapera.

Med salget til engelske YouGov PLC træder online-analysefirmaet Zapera ind i en af klodens helt store analysevirksomheder.

Zapera vil frem over optræde under navnet YouGovZapera og fortsætte sine aktiviteter i det nordiske/baltiske område.

Salget til YouGov glæder den danske direktør i Zapera.

- Hvis man kunne forestille sig et perfekt match i den europæiske analyseverden, så var det dette. Vi bliver en del af YouGov familien, der har de samme opfattelser af analysemarkedets udvikling og muligheder som os, siger Lars Lund-Nielsen, der er administrerende direktør i Zapera.com A/S.

Godt tre måneder gammelt blev online-analysefirmaet Zapera.com i 2000 vurderet til at være knap 300 mio. kr. værd, men dotcom-euforiens vilde vækststrategi drev virksomheden mod konkurs. Zapera.com droslede ned, overlevede, og er i dag et af landets største analyseinstitutter.

London-baserede YouGov er en af de største internetbaserede analysevirksomheder i Europa. På ganske få år er de blevet et af de mest citerede analyseinstitutter i England. Den samlede virksomhed vil, udover Zaperas kontorer og virksomheder i Danmark, Sverige, Norge og Finland, råde over kontorer i England, USA, Tyskland og Mellemøsten. Det samlede antal panelmedlemmer vil overstige 1,2 millioner.

- Med købet af analyse-juvelen i den nordiske region cementerer vi positionen som Europa’s førende udbyder af internetbaserede analyseprodukter. Ved at kombinere YouGov og Zapera’s eksisterende produkter, er vi overbeviste om, at vi kan udvikle vores samlede kundeportefølje på dette vigtige europæiske analysemarked, siger Nadhim Zahawi, der er CEO i YouGov PLC.

YouGov de seneste år har anvendt Zapera som samarbejdspartner på projekter i den nordiske region.