Yum Brands styrtdykkede efter skuffende tredje kvartal

Den amerikanske fastfoodkæde Yum Brands, der ejer KFC, Pizza Hut og Taco Bell kæderne, måtte bide i det sure æble og se den langvarige krise i Kina forårsage endnu et skuffede kvartalsresultat.

Foto: JOHN SOMMERS II.
Læs mere
Fold sammen

Indtjeningen fraregnet visse poster løb op i 1 dollar per aktie, hvor analytikernes estimat lød på 1,06 dollar

Salget i sammenlignelige restauranter steg 2 pct. i Kina, hvor analytikere forventede en stigning på 9,6 pct., ifølge data fra Consensus Metrix.

Yum, der henter mere end halvdelen af omsætningen i Kina, kæmper stadig med en fødevareskandale, efter en leverandør blev anklaget for at anvende for gammelt kød. Samtidig trækker den aftagende lokale økonomi ned.

Og hidtil har en moderniseret menu med fokus på morgenmad og på sundere fødevarer i KFC-kæden ikke har været nok til at lokke forbrugerne tilbage i folden.

- Tempoet i væksten i vores Kina division ligger under vores forventninger, lød det fra topchef Greg Creed.

Selskabet forventer nu, at hele året resultat vil lande "langt under" den hidtidige vækst-prognose på mindst 10 pct.

Yum aktien blev straffet med et fald på godt 18 pct. i eftermarkedet.