YouTube-slagsmål afløst af milliardindtjening

TV-, film- og pladeselskaber vælger ikke at få ulovligheder fjernet men tjener nu rigtigt gode penge på en af Internettets mest sete filmtjenester.

YouTube er en af nettets mest populære samlingssteder og derfor også genstand for en del piratkopiering, som ejermanden Google dog kommer til livs på en måde, hvor rettighedshaverne tjener gode penge på det. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De musik-, film- og TV-klip, som tidligere blev jaget som piratkopier på den Google-ejede videonettjeneste YouTube, indbringer nu selskaberne så mange penge, at Google har rundet en milliard dollars i udbetaling for annoncevisning.

Flere end 5.000 selskaber er meldt til Content ID-ordningen, som Google oprettede i 2007 for at hjælpe producenterne med at håndhæve deres rettigheder og skabe indtjening, når rettighederne alligevel blev krænket ved, at nogen lagde piratkopier ud på nettet, skriver den britiske finansavis Financial Times. Filmklippene omfatter både uddrag af TV-programmer og film og egenproducerede filmklip, hvor ophavsretsligt beskyttet materiale - f.eks. et musiknummer - indgår.

De fleste vælger pengene

Selskaberne kan bede om at få blokeret for adgangen til det ulovligt brugte materiale og få det slettet. Men de har også mulighed for at tjene penge på det ved at give lov til, at der sælges annoncer i forbindelse med visningen. Det får det et beløb ud af, og samtidig får de gennem Google adgang til at kunne analysere og spore seermønsteret.

»Det store flertal vælger at få penge ud af det og spore snarere end at blokere for filmene,« fortæller Fred von Lohmann, Googles ophavsretsdirektør, til avisen.

YouTube åbnede i 2005. Google købte YouTube i oktober 2006 for omkring 10 milliarder kroner.

100 timers nye film hvert minut

YouTube er i dag sammen med amerikanske Netflix den største filmtjeneste på Internet. Ifølge Google selv besøges den af flere end en milliard unikke brugere hver måned, de 80 procent uden for USA, og der vises over seks milliarder timers film hver måned. 100 timers filmklip lægges på YouTube hvert eneste minut.

I dag kan der oprettes særlige kanaler på YouTube. Det benytter mange selskaber sig af, så de ad den vej kan promovere deres udsendelser og serier og selv have bedre kontrol over indholdet, ligesom det med vished trækker nye seeere til at være på YouTube.

Content ID-tjenesten scanner over 400 års video hver dag for at se, om noget overtræder de rettigheder, som de 5.000 partnere - heriblandt de større amerikanske TV-stationer, filmstudier og pladeselskaber - ejer.