YouTube jagter film og serier i Hollywood

YouTube er på udkig efter film- og serierettigheder i Hollywood til videogigantens nye abonnementservice Red.

Foto: LUCY NICHOLSON

YouTube jagter streaming-rettigheder til tv-serier og film. Videotjenesten planlægger en intensivering af konkurrencen med Netflix, Amazon og Hulu i det konkurrenceprægede marked for web-tv.

Topcheferne i selskabet Alphabet Inc., der står bag verdens i seertal største videotjenestene, har de seneste måneder holdt møder med Hollywood studier og produktionsselskaber for at diskutere idéer og indhold, skriver The Wall Street Journal.

De involverede folk er veteraner i branchen, som YouTube har hentet til projektet. Susanne Daniels har tidligere været programchef for MTV, mens Kelly Merryman og Robert Kyncl begge tidligere har indsamlet erfaring som direktører i Netflix.

Hvilke tv-serier og film, YouTube går efter, er endnu uvist, men det bliver højest sandsynligt en del af den nye abonnementservice Red, der koster 9,99 dollar om måneden. Ud over at se reklamefri videoer kan brugere af Red også streame musik.

Det giver god mening, at YouTube går efter mere indhold for lokke folk til at betale for Red. YouTube har altid være gratis for brugerne, og derfor skal der noget til at få folk til at finde pungen frem. En af metoderne er selv at producere indholdet, som Netflix, Hulu og Amazon har gjort med succes. Det er også den vej YouTube går, når videotjenesten i 2016 får premiere på egenproducerede film og tv-serier med YouTube-stjerner i hovedrollerne kun tilgængeligt for Red-abonnenter.

En anden strategi er at købe rettigheder til film og tv-serier, som er produceret af andre, og det er den vej, YouTube går nu. Netflix, Amazon og Hulu har rettighederne til mange film og tv-serier af ældre dato, mens YouTube ifølge kilder i branchen fokuserer på helt nyt materiale.

Den samme kilde fortæller til The Wall Street Journal, at YouTube håber på at kunne bygge en robust samling op af originalt indhold i 2016. Og det er den rigtige vej at gå mener Mark Terbeek, som er partner i investeringsfirmaet Greycrofts Partners, der fokuserer på medier og teknologi.

»YouTube er dominerende på området for web-video med reklamestøtte, men de har indtil videre fejlet i forsøget på, at få abonnenter til at betale. Hvis brugerne skal betale, skal de have bedre indhold,« siger han.

Det forventes, at Netflix vil øge udgifterne til indhold med næsten 18 pct. i år til 3,3 mia. dollar ifølge RBC Capital Market. Analytikere regner med, at Hulu har brugt 1,5 mia. kroner på indhold i år - en fordobling fra sidste år.

Med yderligere konkurrence fra YouTube kan rettighedspriserne få et nøk opad og lægge et pres på de eksklusive aftaler.

»Jeg betragter YouTube som en trussel for Netflix, Amazon og Hulu,« siger Mark Terbeek og tilføjer:

»YouTubes dominans på markedet for web-videoer, globale omfang og tekniske snilde udgør et godt udgangspunkt.«