YouTube går til filmen

YouTube skal være mere end brugergenereret indhold. Det ultrapopulære videosite vil også være førende indenfor filmudgivelser.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Trods en millionstor brugerflade har YouTube endnu ikke genereret de store indtægter til Google, der købte videositet tilbage i 2006 for astronomiske 9,8 milliarder kroner. Men nu ser det ud til, at Google endelig har fundet en måde, hvor de kan pumpe lidt flere penge uf brugerne.

Læs også: YouTube vil lave nyheder

YouTube ligger nemlig i forhandlinger med Hollywoods førende filmstudier om at iværksætte en global pay-per-view videoservice ved udgangen af 2010. Dermed tager Google kampen op med Apple om at dominere den fremtidige digitale distribution af film og tv-indhold. Google vil anvende deres populære søgemaskine til at sætte brugerne i forbindelse med det nye tiltag, som først forventes lanceret i USA.

”Google og YouTube er et globalt fænomen med en helvedes masse øjne – mere end nogen anden kabel eller satellittjeneste. Det har et kæmpe potentiale,” skulle en ledende kilde med viden om planerne have sagt til Financial Times.

Læs også: En million ringede fra Gmail

Googles projekt skulle eftersigende have vakt begejstring i Hollywood, der desperat søger efter nye indtægtskilder til erstatning for DVD-salget, som er i voldsom tilbagegang. Googles film skulle efter planen være til rådighed på samme tid som reelle DVD-udgivelser.