YouSee slukker for FM-radiosignalet til februar

300.000 danske hjem skal til at høre radio på en anden måde fremover, fordi der er behov for mere internetkapacitet i det kabel, som også bringer radiosignalet frem.

Det traditionelle FM-signal forsvinder fra februar fra YouSees net. Hundredtusinder skal derfor til at høre radio på en anden måde. Arkivfoto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere

BERLIN: Danmarks største TV- og radioudbyder slukker fra februar 2017 for FM-radiosignaler. 300.000 danske hjem skal dermed ud og finde nye måder at høre radio på, om end det TDC-ejede YouSee tilbyder en gratis stueantenne som kompensation.

Det har YouSee offentliggjort i forbindelse med Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin.

»Det er ikke en nem beslutning, men vi har vurderet, at tiden er moden nu, hvor behovet for mere internetkapacitet er så stort. Derfor slukker vi fra februar 2017 for FM-signalet. For at få de bredbåndshastigheder, der er brug for i kabelnettet, er vi nødt til at prioritere internettrafikken,« forklarer vicedirektør i YouSee, Jacob Mortensen.

Der er brug for mere plads til internetforbindelsen

Han understreger, at man stadig kan høre FM-radio via en antenne, ligesom der er den digitale DAB-radio, der kræver en radio, som kan modtage DAB-signalet. DAB-signalet er i klarere kvalitet, og der er plads til langt flere radiokanaler på mindre plads end på FM-båndet. Desuden findes der internetradioer, hvor man via internetforbindelsen kan lytte til radiostationer fra hele verden. Endelig kan man stadig, som mange gør, høre radio via sit fjernsyn.

I dag sendes både TV-, FM- og internetsignalet ind i de godt 1,3 millioner danske husstande, som YouSee har som kunder, gennem kabel-TV-stikket i væggen. Ved at slukke for FM-signalet bliver der mere kapacitet til at kunne øge internethastigheden.

»Den gennemsnitlige internettrafik hos YouSee er steget med 50 procent om året målt på download over de seneste fire år, mens uploadtrafikken (ud ad huset, red.) vokser omkring 20 procent om året. Trafikken stiger altså markant, og hastighederne stiger markant, fordi flere og flere enheder kobles på internetforbindelsen, og vi bruger flere og flere streamingtjenester,« siger Jacob Mortensen.

Waoo: Ikke noget værre end at blive tvunget

I elselskabernes fælles salgsselskab Waoo, der er Danmarks fjerdestørste TV-leverandør, er administrerende direktør Jørgen Stensgaard enig i, at FM-signalet må vige, men det skal ikke gå så hurtigt.

»Vi har ikke brug for at slukke for FM-signalet. Folk skal lære, at der er mange muligheder ved at skifte, men der er ikke noget værre end at blive tvunget til det. Jeg er helt enig i, at vi skal overgå til digital radio, men det er ikke helt i orden, at man tvinger 300.000 kunder til det fra den ene dag til den anden,« siger han.

Omkring 60 procent af Waoos kunder bruger ifølge Jørgen Stensgaard FM-radiosignalet derhjemme.

Direktør Laila Kelp Rasmussen fra Branchen Forbrugerelektronik, der samler elektronikproducenterne i Danmark, roser YouSees beslutning.

»Det er en fantastisk beslutning. Vi ønsker en klar køreplan for Danmarks overgang til digital radio. Danskerne har brug for et kærligt skub, hvor de får meget mere indhold på deres radio med mange flere kanaler. Politikerne sagde først, at man i slutningen af 2019 ville slukke for FM-signalet, men nu er de i tvivl, og det er ikke vejen frem. Branchen har brug for, at man skubber ny teknologi frem,« siger hun.

Analoge TV-kanaler forsvandt i februar

YouSee slukkede i februar i år for de sidste analoge TV-kanaler. TV-stationerne selv ophørte i 2009 at sende TV-kanalerne analogt ud og sender kun digitale signaler af sted. Men YouSee og en række andre TV-leverandører valgte af egen kraft at konvertere det digitale signal tilbage til et analogt, så TV-kunderne ikke dengang fik sort skærm. I mellemtiden er der gradvis blevet skåret ned på antallet af kanaler, som stadig sendes ud analogt, selv om YouSee indtil februar havde 23 af slagsen. De forsvandt for at give plads til flere digitale TV-kanaler og til mere bredbåndskapacitet.

Berlingske dækker IFA 2016. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).