YouSee: Play er for dyr

TDCs musiktjeneste bliver ikke brugt nok i forhold til de penge, som teleselskabet spytter i kassen, lyder det fra datterselskabet YouSee.

TDC vandt verdensberømmelse på sin Play-musiktjeneste, men den er for dyr i forhold til, hvor mange der bruger den, lyder det fra telekoncernen, som står for at genforhandle aftalen. Fold sammen
Læs mere
Den gratis musiktjeneste Play har gjort TDC verdensberømt. Det kniber straks mere med at få kunderne til at bruge den nok.

Det er meldingen forud for, at TDC-koncernen skal genforhandle aftalen med kunstnernes rettighedsorganisation Koda.

Sværere end ventet

»Det er sværere end forventet at få folk til aktivt at bruge Play. Play er også dyrt, så vi skal enten have flere kunder, eller de skal blive længere hos os. Vi mangler at forløse Plays potentiale i reel brug og værdi,« siger vicedirektør Ulf Lund fra TDCs kabel-TV-selskab YouSee.

Play giver alle TDC-kunder ubegrænset adgang til musik i digital form fra alle de store danske og udenlandske pladeselskaber. Så længe man er kunde, kan man på mobiltelefoner og computere hente og høre musikken ubegrænset - også helt nye udgivelser.

Initiativet skaffede TDC verdensberømmelse. Det var første gang, at nogen forsøgte at »sælge« musik på den måde, og selv om der lyttes intenst, trods de indledende besværligheder med at oprette sig som bruger, er TDCs betaling stadig højere, end det forventede kundetal berettiger til, mener altså YouSees vicedirektør.

Koda glad for aftalen

TDC betaler 40-50 millioner kroner til Koda over to år med et fast beløb pr. måned baseret på antallet af hentede numre, der udløser 21 øre pr. stk. Koda tjente før Play-aftalen med TDC under 10 millioner kroner årligt på onlinesalg af musik. Nu tjener Koda alene på TDC Play 20 millioner kroner.

TDC Play åbnede 1. april 2008, og i juni rundede tjenesten 100 downloadede numre.