Yahoo vil lide under afmatning

Den pressede søgemaskinevirksomhed kan ende med at blive hårdt ramt af den økonomiske afmatning. Yahoo er alt for afhængig af annoncerne, mener analytikere.

Foto: Brian McGuiness
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selv om søgemaskinen Yahoo ikke er det mest oplagte offer for krisen i den finansielle sektor, er søgemaskinevirksomheden alligevel en af de mest udsatte teknologivirksomheder.

Yahoo er nemlig dybt afhængig af af online-annoncer - og det marked er presset i bund under den finansielle krise. Det skriver Fortune.

Yahoo har gennem lang tid døjet med konstant faldende aktiekurser - delvis fordi, at Google har fået godt fat i markedet for søgeordsannoncering. Yahoo-aktien er nu dykket til under 14 dollars. Da aktien toppede i januar 2000, midt i dotcom-boblens mest oppustede tilstand, var værdien hele 118,75 dollars per aktie.

Ifølge Fortune er flere investorer nu gevaldigt trætte af, at det går så langsomt med at få vendt den negative udvikling i Yahoo. De dystre økonomiske udsigter for næste år, forventes at ramme Yahoo endnu hårdere end den krise, virksomheden i forvejen går igennem.

Yahoo tjener omkring 62 procent af deres penge på bannerannoncer på det amerikanske marked, men virksomhedens indtægter på området vokser mindre end markedet som helhed. Samtidig forventer flere analytikere ifølge Fortune, at Googles model for søgeordsannoncering vil være en langt større vækstmaskine end Yahoos mere traditionelle type annoncer.