Yahoo sigter mod nyt opkøb

Yahoo-topchef Marissa Mayer ser ud til at fortsætte med at bruge opkøbsværktøjet til at få fingre i de rette tjenester eller kompetencer. Ifølge amerikanske medier sigter hun mod køb af Xobni for op mod 40 millioner dollar.

Yahoo-topchefen Marissa Mayer er ifølge amerikanske medier på vej ud med indkøbstasken igen. Nu har hun øje på iværksættervirksomheden Xobni. Arkivfoto: Emmanuel Dunand /AFP / Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: EMMANUEL DUNAND
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Internetportalen Yahoo har for alvor skruet op for indkøbene. Der blev for alvor sat strøm til indkøbslisten tidligere i år, da selskabet først høstede masser af omtale for købet af Summly - en mobilapplikation til læsning af nyheder - fra den 17-årige teenager Nick D'Aloisios for 30 millioner dollar - eller cirka 168 millioner kroner.

Og senere for opkøbet af blogtjenesten Tumblr for 1,1 milliard dollar kontant - eller cirka 6,37 milliarder kroner i maj i år. Herefter var det iværksættervirksomheden Playerscale med danskere blandt stifterne, der blev hentet ind under Yahoo-vingerne, og forleden købte selskabet producenten af foto-applikationen Ghostbird.

Yahoo har øje på Xobni

Nu meddeler flere amerikanske tech-medier, at internetselskabet altså fortsætter opkøbslisten. Yahoo sigter mod et køb af iværksættervirksomheden Xobni for en pris omkring 30-40 millioner dollar - svarende til 168-224 millioner kroner, skriver Techcrunch.com.

Xobni er fra feltet af iværksættervirksomheder inden for sociale medier og har udviklet en e-mail-plugin, der automatisk opretter en profil af de personer, man kommunikerer med - eksempelvis på LinkedIn, Twitter, Facebook og Skype.

Yahoo har endnu ikke bekræftet buddet på iværksættervirksomheden, som tidligere har været forbundet med andre teknologiselskaber som opkøbsemne. 

Opkøb som rekruttering

Går handlen igennem, fortsætter Yahoo-topchefen Marissa Mayer altså opkøbsbølgen, der ifølge All Things Digital kan beskrives som et rekrutteringsværktøj for Yahoo, som på den måde kan sikre sig at få fingre i de rette kompetencer til selskabets udvikling.

Ifølge All Things Digital har Marissa Mayer inden for de seneste måneder investeret 16 millioner dollar i virksomheder, der producerer applikationer til smartphones, ud over de to store opkøb af Summly for 30 millioner dollar samt Tumblr for 1,1 milliard dollar.