Yahoo mister fortsat annoncevisninger

Internetportalen tjener flere penge men mister omsætning på et kritisk marked.

Marissa Mayer er Yahoos tredje topchef på et år. Hun kom fra Google, hvor hun var ansat nummer 20. Foto: Pascal Lauener, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: PASCAL LAUENER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Trods den megen omtalte indsats for at komme på fode igen er internetportalen Yahoo fortsat langt fra målet.

Førstekvartalsregnskabet for den amerikanske portal kom tirsdag og viser, at topchef Marissa Mayer stadig har en betragtelig opgave på sit bord. Den faldende trafik på Yahoo og dermed faldende mængde viste annoncer medførte en tilsvarende faldende omsætning, og derefter faldt aktierne med over fire procent.

11 procent færre annoncevisninger

Annoncevisningen, der udgør omkring 40 procent af Yahoos omsætning, faldt med 11 procent i forhold til for et år siden. På samme tid er det samlede digitale annoncemarked i USA vokset med 14,8 procent. Det er andet kvartal i træk, at det går tilbage. Marissa Mayer glæder sig dog over, at Yahoo nu har flere end 300 millioner månedlige mobilbrugere i første kvartal, hvor der i oktober-december var 200 millioner af slagsen.

Marissa Mayer blev i juli 2012 Yahoos tredje topchef på blot et år efter 13 år hos konkurrenten Google. I hendes periode er Yahoo-aktien steget med 50 procent, men det skyldes ifølge analytikere mest, at Yahoo har købt egne aktier op, ligesom Yahoo i Asien er steget i værdi.

»At få selskabet til at vokse i den grad, som vi gerne vil have, vil vare adskillige år,« siger Marissa Mayer.

Ifølge analysefirmaet eMarketer udgør Googles andel af det digitale annoncemarked i USA 41,6 procent og Facebooks 6,5 procent.

Større overskud men bekymring

Yahoos overskud for januar-marts lød på 390 millioner dollars. Det er en fremgang på 36 procent i forhold til de 286 millioner dollars for et år siden, men tilbagegangen i annoncevisningerne bekymrer, fordi det er her, at Yahoo skal tjene sine penge. Omsætningen var på 1,07 milliarder dollars, hvilket er stort set uændret i forhold til samme tid sidste år, og Yahoo forventer i indeværende kvartal - april-juni - at nå mellem 1,06 og 1,09 milliarder dollars. Det er mindre end forventet blandt analytikerne.

Yahoo var den første egentlige søgemaskine på Internet og var yderst populær samt forbillede for det danske Jubii, som siden er gledet ud i glemselen som dansk søgeportal.

I 2010 indgik Yahoo og Microsoft en tiårig aftale om at slå deres søgemaskiner sammen for at kunne stå imod Google, der sidder på omkring 65 procent af søgemarkedet på nettet i USA.