Yahoo fyrer sig til pæne tal

Trængt søgegigant mærker tegn på, at krisen letter, men det er fyringer, der bringer de pæne tal i hus.

Yahoos tredje topchef på to år har tilsyneladende fået vendt skuden. Foto: EPA/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Internet-søgetjenesten Yahoo har fået penge i kassen ved at fyre folk og lukke de dele af forretningen, som ikke trak besøgende til.

Carol Bartz, Yahoos tredje topchef siden 2007, kunne sent tirsdag fremlægge en indtjening, der i juli-september var steget med en tredjedel i forhold til sidste år, om end omsætningen var faldet med 12 procent.

Yahoo er USAs næststørste søgetjeneste på nettet efter Google med en markedsandel på 18,8 procent i september.

Mere stabil onlineannoncering

Onlineannonceringen, som er Yahoos vigtigste indtjeningskilde, er ved at stabilisere sig i takt med, at finanskrisens bølger lægger sig, men det er Carol Bartz' hårde indgreb mod forretningen og antallet af ansatte, der for alvor hjælper Yahoo frem. Aktien steg da også helt op til 6,5 procent efter fremlæggelsen af regnskabet.

Nettoindtægten blev mere end tredoblet fra 54,3 til 186,1 millioner dollars. Omsætningen faldt til 1,58 milliarder dollars.

Også Google mærker fremgang, og topchef Eric Schmidt sagde i sidste uge, at den værste del af finanskrisen nu er ovre. Googles omsætning i tredje kvartal var vokset med syv procent.

Aftale med Microsoft

IT-giganten Microsoft indgik i juli 2009 aftale med Yahoo om at gå sammen mod Google. Aftalen betyder, at Yahoo nedlægger sin egen søgetjeneste og bygger Microsofts nye Bing-søgemaskine ind i sig netsted. De to deler så indtægterne fra annonceringen.

Yahoo bruger selv over 100 millioner dollars på en stor kampagne for at promovere sig selv og har for nylig redesignet sit netsted.