Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Carol Bartz, Yahoos tredje topchef siden 2007, kunne sent tirsdag fremlægge en indtjening, der i juli-september var steget med en tredjedel i forhold til sidste år, om end omsætningen var faldet med 12 procent.
Yahoo er USAs næststørste søgetjeneste på nettet efter Google med en markedsandel på 18,8 procent i september.
Mere stabil onlineannoncering
Onlineannonceringen, som er Yahoos vigtigste indtjeningskilde, er ved at stabilisere sig i takt med, at finanskrisens bølger lægger sig, men det er Carol Bartz' hårde indgreb mod forretningen og antallet af ansatte, der for alvor hjælper Yahoo frem. Aktien steg da også helt op til 6,5 procent efter fremlæggelsen af regnskabet.
Nettoindtægten blev mere end tredoblet fra 54,3 til 186,1 millioner dollars. Omsætningen faldt til 1,58 milliarder dollars.
Også Google mærker fremgang, og topchef Eric Schmidt sagde i sidste uge, at den værste del af finanskrisen nu er ovre. Googles omsætning i tredje kvartal var vokset med syv procent.
Aftale med Microsoft
IT-giganten Microsoft indgik i juli 2009 aftale med Yahoo om at gå sammen mod Google. Aftalen betyder, at Yahoo nedlægger sin egen søgetjeneste og bygger Microsofts nye Bing-søgemaskine ind i sig netsted. De to deler så indtægterne fra annonceringen.
Yahoo bruger selv over 100 millioner dollars på en stor kampagne for at promovere sig selv og har for nylig redesignet sit netsted.