Wimbledon løfter TV 2 Sport

Årets udgave af tennisturneringen Wimbledon blev en seermagnet for sportskanalen TV 2 Sport, lyder det fra kanalen. Mediebureau kalder seertallene for udmærkede (opdateret 14:07).

Den store udfordring for TV 2 Sport er nu at komme ind i landets antenneforeninger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lea Meiland Mathiasen
Mens regnen skabte problemer for arrangørerne af Wimbledon, fik det våde sommervejr danskerne til at trække indendøre og følge turneringen direkte på TV.

Søndagens finale mellem Roger Federer og Rafael Nadal blev i gennemsnit fulgt af 68.000 seere på TV 2 Sport, svarende til ni procent af den samlede TV-sening i dette tidsrum.

"Wimbledon er ikke den største ting, så det er ikke dårligt," siger broadcast director Nino Cardell fra mediebureauet Mindshare.

TV 2 Sport er også tilfredse med seertallene under første etape af cykelløbet Tour de France, der under den direkte dækning af løbet havde 12 procent af seertallene eller et gennemsnit på 50.000 seere.

Nino Cardell kalder resultatet "udmærket" og peger på, at den største udfordring, TV 2 Sport i øjeblikket har, er at sælge sig ind i landets antenneforeninger.

"De kæmper for at nå ind i flere antenneforeninger og få brugerne til at acceptere, at man skal betale for TV-stationen. Hvis det lykkes, er der basis for en rigtig god økonomi," siger han.

Markedsprisen for TV 2 Sport er 20 kroner plus moms. Formændene i landets antenneforeninger er generelt mænd, og det er sandsynligvis en fordel for TV 2 Sport, vurderer Nino Cardell.

TV 2: Vi kom sent i gang

TV 2 Sport har endnu ingen klare målsætninger for, hvor udbredt og set kanalen skal være. Det melder kanelen klarere ud efter sommerferien. Men der er tilfredshed med seertallene i øjeblikket:

"Seertalsmæssigt er vi meget tilfredse," siger pressechef for TV 2 Sport Bo Andersen og peger på, at det nu er penetrationen (hvor mange husstande, der kan se TV 2 Sport, red.), der er i fokus.

I juni måned kunne lidt over 1 mio. husstande se kanalen svarende til 41,4 procent af landets husstandene. Og i øjeblikket er kanalen ved at forhandle en aftale hjem med TDC kabel TV, som er en vigtig aftale for TV 2 Sport, der ikke vil kommentere på aftalen, før den er forhandlet helt på plads.

Bo Andersen peger på, at TV 2 Sport kom sent i gang med at forhandle med landets antenneforeninger, fordi konkurrencemyndighederne godkendte kanalen senere end forventet.

Derfor missede kanalen nogle af antenneforeningernes generalforsamlinger i foråret, hvor der typisk bliver taget stilling til, om foreningen skal købe TV 2 Sport.

TV 2 Sport gik i luften 11. april 2007, efter at Konkurrencestyrelsen godkendte kanalen, der ejes af MTG og TV 2. De har i samarbejde oprettet virksomheden TV 2 Sport A/S – et selvstændigt selskab, hvor TV 2 ejer 51 pct. og MTG 49 procent.