Wifi vender op og ned på krav til butiksejendomme

COOP etablerer godt wifi i 1.100 butikker. Det skal understøtte fleksible betalingssystemer, hvor man ikke længere er bundet til kassebåndet. Det giver mulighed for at indrette butiksejendomme på helt nye måder.

Vi er vant til, at kasserne som en selvfølge er det sidste, vi møder, inden vi forlader en butik. Men det kan simpel wifi-teknologi lave om på. Billedet er fra Kvickly i Albertslund. Fold sammen
Læs mere

Varer, der er udstillet uden for en butik, sender ofte et lidt tvetydigt signal. De er som regel billige, for at der ikke skal blive stjålet for meget, og de er der kun for at lokke kunderne til at gå ind i butikken, hvor de så kan købe nogle dyrere varer på deres vej frem mod kassen.

Men snart kan den udendørs udstilling få en helt anden og mere fremtrædende plads i butikslivet. Dyrere varer kan komme i spil, og kunderne kan betale for dem med deres mobiltelefon uden faktisk at gå ind ad døren.

Teknologien til den slags er ikke længere eksotisk – det kræver blot god wifi-dækning i butikkerne. Og netop det har COOPs koncernledelse besluttet at introducere i 1.100 butikker landet over, oplyser selskabet.

Ud over at gøre pladsen uden for butikkerne vigtigere vil det også kunne medføre en lang række ændringer af indretningen indenfor – hvormed ejerne af butiksejendomme kan imødese at blive mødt af nye krav og ønsker fra deres lejere.

Kassen kan flyttes

I dag ligger kassen altid i slutningen af forretningen. Det forekommer i de fleste tilfælde logisk, men når det altid er sådan, skyldes det et helt lavpraktisk hensyn: at det er sådan, man har trukket kablerne til kasselinjerne.

»Med wifi bliver vi jo kabelløse, og nu kan vi lege med at flytte kassen ned i den anden ende af forretningen. Vi kører stadig med den gamle standard, for vi skal også selv lige vænne os til det,« siger Bjørn Langhorn Lundt, der er indkøbschef i COOP Technology.

»Man kunne godt forestille sig, at der var mælk, æg og måske en færdigret i starten af butikken, så man hurtigt kan hente det og så bare gå ud igen. «


Koncernen har allerede løsningen ’bip og betal’ i udvalgte butikker, og det er den, man nu breder ud til over 1.000 butikker. Det vil medføre en større mulighed for fleksibilitet i indretningen, men set fra COOPs synspunkt er der meget mere i det end blot at raffinere det gamle trick med at lede kunderne hen forbi lokkende varer, som COOP selv har god fortjeneste på.

Teknologien giver også mulighed for at imødekomme convenience-trenden, som går ud på det stik modsatte – at forbrugerne nemt kan få, hvad de kommer efter.

»Man kunne godt forestille sig, at der var mælk, æg og måske en færdigret i starten af butikken, så man hurtigt kan hente det og så bare gå ud igen,« siger Bjørn Langhorn Lundt.

Stort arbejde

Også i de funktioner, kunderne ikke ser, vil wifi-teknologien og mobiltelefoner føre til en række ændringer i COOP-butikkerne. Medarbejderne får f.eks. nye muligheder for at håndtere lagerstyringen, ændringer af priser og så videre.

Til gengæld er det en noget større operation, end når man som privatkunde køber en wifi-boks til sin bolig.

De mindste butikker skal have installeret 4-5 acess point til wifi, og i de store supermarkeder kommer man op på 20 eller flere. Det hele bliver styret af leverandøren Konica Minolta, der alene i sin supportafdeling har 100 medarbejdere.

»Vi kan overvåge hele netværket centralt fra Konica Minoltas kontor i Ballerup. Herfra kan vi fejlfinde og i mange tilfælde udbedre fejl på netværket. Vi kan også styre politikker for, hvilke websider der må tilgås, samt regulere trafikken, hvis det bliver nødvendigt,« fortæller Frank Stott, der er business development manager i Konica Minolta og projektansvarlig.