Widex skruer op for salg og ikke mindst indtjeningen

Den danske høreapparatkoncern Widex er i løbet af det seneste år kommet helt på højde med sine større konkurrenter, når det drejer sig om indtjening.

Widex er den tredjestørste danske producent af høreapparater Fold sammen
Læs mere
Foto: David Leth Williams

De to danske milliardærfamilier, Tøpholm og Westermann, kan se tilbage på et år med stærk vækst i både salg og ikke mindst indtjening i deres høreapparatkoncern Widex.

Virksomhedens salg voksede i regnskabsåret 2015/16 med knap 18 pct. til knap 3,9 milliarder kr. Men driftsindtjeningen voksede med hele 63 pct. til 682 mio. kr., og bundlinjen blev næsten fordoblet til 271 mio. kr.

Resultaterne, der er de bedste i mange år, kan tilskrives Widex' strategiske plan IMPACT (Improve Profitability, Agility, Customer Focus and be Truly global). Et af hovedmålene for den strategi, der blev lanceret i 2014, var at bringe virksomhedens lønsomhed på niveau med industrien inden udgangen af 2017, og det mål, der nu er nået et år før tid.

»Sidste års årsregnskab så rigtig godt ud, men i år overstiger resultaterne vores egne forventninger. Det er lykkedes os at få EBITA op på niveau med industrien hurtigere end planlagt, og vi har lige nu en af de stærkeste vækstrater på markedet,« skriver koncernchef Jørgen Jensen i en kommentar til regnskabet.

De positive resultater skyldes blandt andet en stigning i salget af høreapparatserien UNIQUE, der blev lanceret i oktober 2015, kombineret med en styrket salgsindsats på lokalt og globalt plan.

Widex har konsolideret sin position i blandt de uafhængige forhandlere og har udvidet sine salgskanaler, blandt andet gennem samarbejde med større kæder såsom engelske SpecSavers, som ellers er bedst kendt i optikerbranchen - blandt andet som ejer af danske Louis Poulsen.

Samtidig har Widex formået, at opretholde salgspriserne trods et stigende prispres, og omkostningerne er skåret ned ved blandt andet at flytte produktion til Estland.