Widex sigter efter markedsandel på 10 pct.

Den privatejede høreapparatproducent Widex, der konkurrerer med blandt andre de børsnoterede GN Store Nord og William Demant Holding, har fået vendt skuden efter nogle sløje år og går nu efter at øge markedsandelen.

Foto: David Leth Williams.
Læs mere
Fold sammen

Ved afslutningen af regnskabsåret 2014/15, der sluttede ved udgangen af april, havde selskabet en global markedsandel på 8 pct. Ambitionen er dog at løfte den andel med et par pct.point i et marked, der hovedsageligt er delt mellem Widex og de fem andre store spillere; William Demant Holding, GN Resound, Sonova, Sivantos og Starkey.

- Vi har en markedsandel på 8 pct. af verdensmarkedet, og ambitionen er, at vi burde have en markedsandel på 10 pct. Vores historiske placering på markedet gør, at det er rimeligt at forvente, at Widex kan have en markedsandel på 10 pct. Vores konkurrenter vil også gerne spise af vores markedsandel, så det er ikke noget, jeg bare får lov til at tage. Det er en længere rejse, siger Jørgen Jensen, der er administrerende direktør hos Widex, i en præsentation af onsdagens regnskab for 2014/15.

I det regnskabsår voksede Widex' omsætning med godt 5 pct. - eller lige godt 4 pct. korrigeret for positive valutaeffekter. Dermed fastholdt selskabet med egne ord sin markedsandel på 8 pct., men der skal mere toplinjevækst til fremover - og særligt gerne organisk toplinjevækst, idet Widex' opkøbsstrategi primært er defensiv, fastslår Jørgen Jensen.

- Omsætningsvæksten har gjort, at vi har kunnet holde vores markedsandel, men det er bestemt ikke nok, hvis man gerne vil vokse og tage en større markedsandel, siger han.

Han påpeger også, at selskabet ikke vil indgå i en priskonkurrence for at vinde flere bidder af markedet. I stedet satser Widex på at tage forsigtige skridt frem mod målet på 10 pct.

- Widex er ikke en virksomhed, der konkurrerer på pris. Vi har et attraktivt produkt, og for det skal vi også have en ordentlig pris, siger Jørgen Jensen.

Et af de vigtige parametre i kampen for nye markedsandele er, at Widex sidste år blev indlemmet i den nye kontrakt hos den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner og gennem længere tid er vokset heftigt.

Indtil nu er Widex' andel af VA-kanalen blot på 2,5 pct., men selskabet sigter efter at vokse mere der, fortæller Jørgen Jensen.

- Vi er lykkedes med at åbne op for en ny stor kunde i det forgange regnskabsår i form af VA. Vi har ikke solgt til VA i USA i de sidste 20 år. Hvis man vil være stor i USA, er man nødt til at være hos VA. Vi har taget de første små skridt ind i kanalen. Det kommer ikke over natten, men vi er meget tilfredse med at have fået åbnet op der, siger Jørgen Jensen.

- Det kræver meget træning, så man kan servicere dem lige nøjagtig på den måde, de gerne vil serviceres på. Andelen på 2,5 pct. er bestemt ikke vores fair share. Men det tager tid at komme ind der, så man er nødt til at tage de nødvendige skridt og bruge tid på det. Verden bygges af små skridt og ikke revolutioner, fortsætter han.

TV: Widex' skarpe fokus bærer frugt

 

Generelt er USA et uhyre vigtigt marked for Widex, der er underrepræsenteret på den vestlige side af Atlanten sammenlignet med flere af konkurrenterne.

- USA er et oplagt område at vokse for os. Vi har ikke en fair andel af det amerikanske marked. Bare at få lov til at sælge hos VA kan ikke gøre det alene - det kræver hårdt arbejde hver dag, siger Jørgen Jensen.

I regnskabsåret 2014/15 lykkedes det Widex at vende et underskud på 104,9 mio. kr. i 2013/14 til et overskud på 142,5 mio. kr. Widex omsatte for 3277 mio. kr. mod 3107 mio. kr. året før, og det normaliserede driftsresultat (EBITA) blev opgjort til 418,4 mio. kr. mod 280,6 mio. kr. i regnskabsåret 2013/14.

Det gav en driftsmargin på 12,8 pct. mod 9,0 pct. året før.

Og fremover skal selskabet vokse mere. Den officielle forventning fra Widex lyder på en markedsvækst på 2-4 pct. om året, og selskabet sigter selv efter at vokse med 3-5 pct. mere end markedet årligt.