Widex på sporet med stort comeback

Den store genopretningsplan, som har kørt i den privatejede danske høreapparatvirksomhed Widex gennem de seneste år, er nu så fremskreden, at man næsten allerede kan kalde den for en succes.

Foto: David Leth Williams

Både på organisationssiden og på de finansielle resultater begynder effekterne i hvert fald klart at skinne igennem, lyder det fra Widex' topchef, Jørgen Jensen.

- Det går rigtig godt. Implementeringsmæssigt er vi godt på vej med vores plan, og de finansielle resultater er længere fremme end forventet. Vi har positiv effekt på både toplinjen, og bundlinjen følger relativt pænt med, siger topchefen i et interview med Ritzau Finans i forbindelse med AAA-messen i Phoenix, der løber af stablen i denne uge.

Planen er, at Widex' indtjeningsmargin over tid skal løftes op på industriens gennemsnitlige niveau omkring de 20 pct., mens der samtidig skal skabes vækst, så den globale markedsandel på omkring 8 pct. igen kan løftes op i tocifret terræn.


Og den proces er allerede godt i gang.

- Vi skal vokse 2-3 pct. mere, end markedet vokser, og så skal vi have en indtjening, der er på linje med resten af industrien. Til trods for at vi ikke er den største spiller i industrien, kan vi også godt nå derhen, siger Jørgen Jensen.

Det er blandt andet på det amerikanske marked, der historisk har været lidt af et problembarn for Widex, hvor der skal vindes terræn. Det skal både ske hos de uafhængige audiologer, men også i den offentlige salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner og deres familier.

Widex kom først med i VA's samlede kontrakt for omkring halvandet år siden, og stort set siden har markedsandelen i kanalen ligget på 1,5-2 pct. Men den skal løftes over tid, og det er ikke noget, der behøver ske i morgen, spørger man Jørgen Jensen.


For det kræver grundigt arbejde. Et af redskaberne er, at Widex får indføjet sin seneste produktfamilie, Unique, i kontrakten hos VA i det lanceringsvindue, der åbner 1. maj, og ellers handler det om - ligesom tilfældet også er for vendingen af hele den øvrige forretning - en masse rugbrødsarbejde med at genskabe en konkurrencedygtig profil på alle parametre.

- Det skal ske gennem en kombination af en succesfuld produktlancering, en repositionering af måden, vi laver marketing på, og så en helt anden opfølgning i salgsorganisationen, siger Jørgen Jensen til Ritzau Finans.

- Det er ikke noget med, at vi skal opfinde en rumraket, vi skal blot gøre tingene rigtigt og så få fulgt ordentligt op på det, fortsætter Widex-topchefen.

Widex offentliggør årsregnskab for regnskabsåret 2015/16 i september, og her vil selskabet med mere præcise tal vise, hvordan det går med vendingen af forretningen.

/ritzau/FINANS