Widex har masser af muskler til investeringer

Den privatejede høreapparatvirksomhed Widex har de seneste to år vendt sløje resultater til stor vækst og massiv fremgang i indtjeningen, og selskabet har også masser af kontanter i kisten til at lave opkøb, hvis det bliver nødvendigt.

Arbejdskapitalen, der illustrerer den bundne kapital i lagre og tilgodehavender hos kunder, faldt samtidig til 16,2 pct. af omsætningen i 2015/16 fra 19,8 pct. året før, hvilket også løsner ekstra penge i organisationen. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Leth Williams

Således blev den nettorentebærende gæld i regnskabsåret 2015/16 nedbragt til 0,1 gange driftsresultatet (EBITDA), og det giver masser af luft, idet der samtidig genereres pæne pengestrømme fra driften.

Arbejdskapitalen, der illustrerer den bundne kapital i lagre og tilgodehavender hos kunder, faldt samtidig til 16,2 pct. af omsætningen i 2015/16 fra 19,8 pct. året før, hvilket også løsner ekstra penge i organisationen.

»Det er penge, der er frigjort til produktionen, forskning og udvikling og opkøb ude i markedet. Vi har næsten ingen rentebærende gæld tilbage, så kapaciteten til at investere er steget markant,« siger Henrik Bender, der er finansdirektør hos Widex.

Ifølge ham kan et selskab som Widex bære at have en nettorentebærende gæld på mellem 2 og 4 gange EBITDA, og oveni kan der komme lidt ekstra økonomiske muskler til fra ejerfamilierne bag selskabet.

Men selv om der umiddelbart er penge nok til investeringer, vil man dog formentlig ikke se Widex deltage i større konsolideringer eller såkaldt vertikal integration, hvor der købes offensivt op i detailleddet, som man eksempelvis har set William Demant og Sonova gøre det med købene af henholdsvis Audika og Audionova.

Widex' indkøb er nemlig primært rettet mod mere defensive mål, hvor konkurrenterne forsøger at møve sig ind og overtage traditionelle Widex-kunder.

»En vigtig markedstrend er fortsat aggressive opkøb i detailleddet. Vi deltager også i vertikal integration, men primært af defensiv karakter. Hvis der er nogle af vores konkurrenter, som forsøger at købe vores kunder, er vi nødt til at gå ind og købe dem for ikke at miste salget der,« siger Jørgen Jensen, der er administrerende direktør hos Widex.