Widex CEO: Stolt over at nå indtjeningsmål et år før tid

Den privatejede høreapparatvirksomhed Widex leverede flotte tal for både toplinjen og driften i sit årsregnskab for 2015/16, der blev præsenteret tirsdag morgen.

Produktion af høreapperater på virksomheden Widex. ARKIVFOTO. Foto: Jan Jørgensen
Læs mere
Fold sammen

Faktisk var væksten på begge poster så stor, at selskabet har nået sine mål fra restruktureringsplanen Impact et år før tid. Og det er der - ikke overraskende - stor tilfredshed med på ledelsesgangen i Lynge.

- Vi har til trods for vores meget høje ambitioner leveret et resultat, som har overrasket os selv meget positivt. Vi har fået maksimalt ud af de initiativer, vi har taget. Det er ligesom om, at det ketchup, der er kommet ud af flasken, er kommet langt hurtigere ud, end vi havde forestillet os, siger Jørgen Jensen, der er administrerende direktør hos Widex, om resultaterne.

Widex leverede i 2015/16 en omsætning på 3855 mio. kr. mod 3277 mio. kr. i 2014/15, mens driftsresultatet (EBITA) gik frem til 682 mio. kr. fra 418 mio. kr. Det svarer til en salgsvækst på over 17 pct. samt en vækst i driftsresultatet på hele 63 pct.

Samtidig er driftsmarginen (EBITA) kommet op på 17,7 pct. og befinder sig dermed i det spænd på 17-21 pct., som Widex betegner som "brancheniveau," og som det først var planen at nå ved afslutningen af indeværende regnskabsår, 2016/17. Med den store toplinjevækst har Widex desuden også formået at tage markedsandele.

- Vi har leveret en vækst i toplinjen på 17,7 pct., og to tredjedele af den vækst er organisk, mens resten er fra opkøb. Endnu mere positivt - da det er det, der har været hovedfokus for os gennem de seneste to år - er det, at vi har leveret en EBITA-margin på 17,7 pct., så vi faktisk er foran Impact-planen, der blev iværksat for to år siden, siger Jørgen Jensen.

WIDEX UNIQUE-LANCERING EN STOR DEL AF SUCCES'EN

Han understreger, at der fortsat er masser af ting, der skal gøres i forbindelse med Impact-planen. Eksempelvis skal der fortsat investeres kraftigt i salg og marketing, der skal lanceres flere nye produkter, der skal implementeres et nyt it-system, og der skal fokuseres yderligere på en optimal forsyningskæde.

Det skal være med til at sikre, at salgsvæksten fortsat bliver 3-5 pct. over markedsvæksten, og at driftsmarginen bliver løftet med yderligere 2 pct.point, mens der også fastholdes stærke pengestrømme.

En stor del af forklaringen på den umiddelbare succes, som Widex har nået allerede i 2015/16, er lanceringen af Widex Unique-produktfamilien, der bygges videre med det trådløse 2,4 GHz-produkt i efteråret. Men også, at Widex har turde holde fast i, at produkterne fra selskabet ligger i den høje ende af prisskalaen.

- Det er meget drevet af nye produktlanceringer og særligt introduktionen af Widex Unique i 2015. Og det er også drevet af, at vi er lykkes med at holde de gennemsnitlige salgspriser på samme niveau som året før - på trods af et stærkt prispres i markedet. Hovedfokus var at sikre Widex et solidt bundlinjeresultat, så det er meget positivt, at det samtidig er lykkes at løfte toplinjen til knap 3,9 mia. kr., forklarer Jørgen Jensen.

Han vurderer, at 25-30 pct. af salgsvæksten i 2015/16 er kommet fra Widex Unique-lanceringen.