WhatsApp dropper betalingen

Facebooks mobilbeskedtjeneste lover at forblive annoncefri.

WhatsApp, som ejes af Facebook, er et populært chatprogram i andre dele af verden og konkurrerer reelt med Facebooks eget Messenger. Nu forsvinder det minimale årsabonnement. Arkivfoto: Yasuyoshi Chiba, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: YASUYOSHI CHIBA

Den Facebook-ejede mobilbeskedtjeneste WhatsApp dropper i løbet af de kommende uger den årlige abonnementsafgift og vil i stedet satse på at hente penge hjem ved at stå for kommunikation mellem kunder og virksomheder.

Omkring 900 millioner har en WhatsApp-adgang, hvor de kan kommunikere i stedet for at sende en SMS-tekstbesked eller ringe op på telefonen. Programmet virker på tværs af telefonmærker og -modeller, og hidtil har man skullet betale en dollar om året for at være med, men det dropper WhatsApp nu, fortalte medstifter og administrerende direktør Jan Koum i München.

I stedet satser WhatsApp på at kunne tage penge, når f.eks. flyselskaber vil sende besked ud om forsinkelser, når banker vil have kunderne til at bekræfte deres identitet som følge af usædvanlig aktivitet på kontoen, eller når man foretager reservationer på en restaurant. Der bliver dog ikke tale om at lægge annoncer ind i applikationen, som heller ikke skal bruges til at sende spam til brugerne.

Kryptering - og måske video - på vej

»Det er hårdt for folk at betale, især hvis de ikke har kreditkort eller bankkonto. Vi ønsker ikke, at de skal tænke på, at deres kommunikation med omverdenen vil blive lukket på grund af betaling, det skaber bekymring,« sagde Jan Koum, som understregede, at WhatsApp fortsat i sin udvikling er uafhængig af Facebook, som for to år siden betalte 19 milliarder dollars for tjenesten.

Jan Koum udelukker ikke, at WhatsApp også kan blive en videotjeneste, så man kan tale sammen med billede på.

Her og nu vil kommunikationen i WhatsApp blive krypteret.