Warren Buffets luksusfly satser på Norden

Flyselskabet Netjets, der tilbyder andele i privatfly, øjner muligheder for vækst i Norden. Rendyrket luksus og fleksibel service har dog også en høj pris.

Foto: Bo Højland.
Læs mere
Fold sammen

Finanskriser har det jo med at gøre livet lidt fattigere, og de mere luksuriøse fornøjelser som dyre restauranter, femstjernede hoteller og luksuskrydstogter er nogen af de områder, der oftest mærker krisen først, når efterspørgslen falder.

Nogenlunde samme historie gør sig gældende i privatfly-branchen. For mange blev ture med de små, overdådige fly et oplagt billede på den grådighed, der drev verdens økonomier ud i krise i 2008 og år frem.

Men krisen er ovre, og de private flyselskaber vejrer atter morgenluft. Et af dem er NetJets, et hæderskronet amerikansk selskab, der siden 1964 har tilbudt rendyrket luksus i kilometers højde og en service, de færreste andre luftselskaber kan matche. Bag flyselskabet er Warren Buffetts kapitalfond Berkshire Hathaway, og det forlyder, at Buffet i sin tid købte selskabet efter selv at have været tilfreds kunde hos virksomheden.

Og nu har selskabet øjnene rettet stift mod Norden. Man har ansat Janine Heldorf Olsson som ny vicepresident for Norden, og ifølge hende er der marked for privatflyvning i de skandinaviske lande.

»Vi har set en vækst over det sidste år på 7,2 procent i Norden, og dermed ser vi mulighed for at fokusere mere på de lande. Der er masser af potentiale i store virksomheder og privatpersoner, der har brug for fleksibiliteten og den comfort, der følger med,« siger Janine Heldorf Olsson.

Er man kunde hos Netjets får man adgang til et af selskabets mere end 700 fly, der med ned til få timers varsel kan stå parat ved den nærmeste lufthavn. I Europa har man i øjeblikket i omegnen af 130 fly, der fra en større central i Lissabon dirrigeres og orkestreres, så man lever op til en garanti om som minimum at kunne have et fly parat senest 24 timer efter booking.

(Artiklen fortsætter under TV-indslaget)

 

Og modsat en flyvning med de traditionelle luftselskaber slipper man udenom køer i lufthavnen, langsommelige sikkerhedstjek og i det taget den spildtid, der kan forbundet med at boarde et fly.

»Der vil altid være et marked for dem, der har brug for hurtig og fleksibel flyvning,« siger Janine Heldorf Olsson.

At målgruppen er smal hersker der vist ingen tvivl om. Af forretningsmæssige hensyn ønsker Netjets ikke at oplyse, hvad det koster at flyve med et af selskabets fly. Derudover opererer selskabet også med en speciel struktur, hvor man som kunde køber en andel i et fly. Her skal man som minimum købe en andel, der svarer til 50 timers flyvning om året. Et kvalificeret gæt er, at der hvert fald skal seks nuller på checken, når der skal betales.

Berlingske Business var inviteret til en prøveflyvning med Netjets nyeste fly, Cesna Citation Latitude, i Roskilde Lufthavn.