Waoo forbedrer top og bund

Fiberudbyderen Waoo fortsatte ekspansionen i 2013 og leverede trods underskud det bedste regnskab i sin femårige historie. Tabet af partneren Sydenergi stækker dog selskabet, der spår en fordobling af underskuddet i det nye år.

Søren Østergaards fynske figurer er blevet fiberselskabet Waoos ansigt udadtil. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Jeg skal ud og demonstrere sammen med min søster. Hun kan nemlig ikke få hastighedsgaranti!«

Sådan lyder det på syngende fynsk fra Søren Østergaards kvindelige figur i en reklame for fiberselskabet Waoo. Og Waoo demonstrerede i det forgangne år selv, at dets vækst langt fra er gået ned i hastighed. Med lige under 50.000 nye kunder opnåede selskabet, der er udset til at skulle svække rivalen TDC, en omsætningsvækst på 19 procent.

På bundlinjen må Waoo stadig notere sig røde tal, og selskabet endte i 2013 med et minus på knap 12 millioner efter skat. Det er dog stadig det bedste resultat siden 2009 for virksomheden, der er en række elselskabers fælles salgsselskab for internetforbindelser, TV og telefoni via fibernet.

»Og det er et bedre resultat, end vi egentlig havde forventet,« fortæller administrerende direktør Jørgen Stensgaard.

Det indeværende år bliver til gengæld langt mere udfordrende for Waoo. I november valgte den største partner i Waoo-samarbejdet, Sydenergi, nemlig at trække sig ud af selskabet fra den 1. april, og med den beslutning har Waoo i det nye år mistet 65.000 af sine 300.000 kunder.

»Det er klart, at de kunder, der er flyttet ud af Waoo den 31. marts, gør, foruden at vi har sat priserne ned for vores partnere, at vi estimerer et underskud på 25 millioner kroner i 2014. Og det trods den kundetilgang, vi vil få i år,« siger Jørgen Stensgaard.

Han regner dog med, at årets kundetilgang vil kunne opveje det tabte fra Sydenergis udtræden, og satser på at få standset tilbagegangen på bundlinjen til næste år.

»Med den forretningsplan og den kundetilgang, som vi har nu, kan vi skabe et overskud i 2015.«

Sydenergi har som den største spiller i Waoo-samarbejdet med 65.000 kunder haft en væsentlig rolle i selskabets udvikling. Jørgen Stensgaard ønsker dog ikke at forholde sig til, hvordan årsregnskabet for 2013 havde set ud, hvis Sydenergi allerede havde trukket sig fra samarbejdet det år, eller hvor mange millioner energiselskabets kunder har beriget Waoo med.

Læs også: Økonomisk analyse af 52 teleselskaber: Grund til bekymring

Han glæder sig til gengæld over, at fiberselskabets første kvartal af 2014 har været væsentligt bedre end samme kvartal første år.

»Første kvartal er jo altid præget af frost, der gør det svært at grave kablerne ned, men det har vi ikke haft udfordringer med i år. Samtidig kan vi se en effekt af, at vi i november indgik et partnerskab med Netflix og gjorde det muligt at streame film derfra på vores tv-bokse. Det har øget interessen for Waoo,« slutter Jørgen Stensgaard.

Læs også: Analyse: IT-hosting i stor fremgang