Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Ifølge det kinesiske analysebureau iResearch Consulting Group står Yihaodian på nuværende tidspunkt kun for 1,4 pct. af det kinesiske onlinemarked for dagligvarehandel, mens Alibaba til sammenligning styrer omkring halvdelen af markedet. Det skriver Wall Street Journal.
- Vi har forsøgt af danne os et langsigtet overblik over Kina, og det er jo et forfærdeligt stort marked. Det betyder også, at man ikke behøver at være nummer ét for at tjene gode penge, siger Neil Ashe, der er Wal-Marts leder af global e-handel.
Wal-Mart var indledningsvis langsom til at adoptere e-handel som en del af virksomhedens strategi, men er nu blevet den fjerdestørste USA-baserede onlinebutik med over 10 mia. dollar i årlig omsætning på verdensplan efter Amazon, Apple og Staples.
Nu har virksomheden for alvor gearet op på det kinesiske marked med nye butikker og varer, og bestyrelsesformand for Yihaodian, Gang Yu, mener selv, at virksomheden har knækket koden til at erobre det kinesiske marked ved hjælp af hurtig levering og samarbejde med hundredevis af leveringsstationer over hele landet.
- Fart er altafgørende. I USA accepterer kunderne levering efter fem til syv dage, mens kineserne er mere forkælede og vil have varerne leveret enten samme dag eller dagen efter bestilling.