VW's markedsandel i Europa svinder ind efter Dieselgate

Volkswagens markedsandele i Europa dalede i første kvartal af 2016 til 23,4 pct. fra 24,4 pct. i forhold til samme periode året før, hvilket er det laveste niveau for perioden siden 2011.

Foto: JEWEL SAMAD. olkswagens markedsandele i Europa dalede i første kvartal med 23,4 pct. og nåede dermed det laveste niveau for et første kvartal i fire år. (AFP PHOTO / JEWEL SAMAD)
Læs mere
Fold sammen

Det fremgår af data fra sammenslutningen af bilproducenter the European Anutomobile Manufacturers' Association, skriver Bloomberg News.

De europæiske forbrugere har vendt VW ryggen til fordel for konkurrenter som BMW, Fiat, Chrysler og Daimler.

Det sker, efter at den tyske bilgigant i slutningen af sidste år kom i strid modvind på grund af afsløringer af, at Volkswagens dieselbilers software var indstillet til at snyde i myndigheders test af bilernes emissioner.

Den samlede efterspørgsel efter biler i Europa steg med 5,7 pct. til 1,74 mio. biler i marts, hvilket er den 31. måned i træk med stigende efterspørgsel. I kvartalet steg efterspørgslen med 8,1 pct. til 3,93 mio.

»Det vesteuropæiske bilmarked kommer sig meget hurtigere, end de fleste analytikere havde ventet. I mellemtiden er der nogle VW-kunder, som afventer, om VW's dieselbiler kan blive rene,« siger Peter Schmidt, der er chefredaktør for bilmediet Automotive Industry Data, til Bloomberg News.