VWs amerikanske topchef træder af

Volkswagens amerikanske topchef, Michael Horn, forlader sin stilling med øjeblikkelig virkning efter at have stået spidsen for bilmærket i USA i en historisk svær tid.

Foto: DARREN ORNITZ. Lidt mere end to år som øverste chef i VW USA blev det til for Michael Horn. Det seneste halve år kunne han givetvis godt have været foruden.
Læs mere
Fold sammen

Det er ikke rigtig til at vide, hvad Michael Horn mon havde forestillet sig, da han tilbage i januar 2014 overtog jobbet som øverste chef for Volkwagens amerikanske afdeling.

Fantasien havde dog næppe rakt til det scenarie, at han godt halvandet senere skulle stå midt i en af nyere tids største skandalesager på amerikansk jord. Det seneste halve år har Michael Horn stået skoleret for den amerikanske kongres, for alverdens medier og for vores vrede forbrugere, der følte sig vildledt og manipuleret af den tyske bilgigant og deres snydesoftware i dieselbiler.

Ifølge Financial Times kan Michael Horn dog se frem til at blive fritaget for øvelsen med at vise brøde offentligt med øjeblikkelig virkning. Michael Horn har nemlig fratrådt sin stilling, skriver det amerikanske finansmedie.

»Gennem hans tid i USA har Michael Horn opbygget et stærkt forhold med vores nationale forhandlere og været en eksemplarisk leder i svære tider for brandet,« siger Herbert Diess, VWs adm. direktør i en pressemeddelelse.

Den tyske motorgigant nævner ikke nogen specifik årsag til, at Michael Horn forlader stillingen nu.

Flere medier - herunder Financial Times - nævner dog, at Michael Horn ved flere lejligheder skulle have haft vanskeligt ved at skjule sin frustration over bilmærkets tyske ledelse. Allertydeligst skulle det have været under en høring i den amerikanske kongres, hvor Michael Horn fastslog, at han også selv havde svært ved at tro på nogen af de forklaringer, VW diskede op med, da skandalen brød ud i det tidlige efterår.

Horns afløser står over for en uoverskuelig masse af søgsmål og undersøgelser, hvor det amerikanske justitsministerium og diverse miljøorganisationer er blandt de mest nævneværdige. Forventningen er, at de alle vil gå efter bøder i milliardklassen til Volkswagen.