VW tvinges til at tilbagekalde millioner af biler

Volkswagen tilbagekalder 8,5 millioner dieselbiler i kølvandet på skandalen om snyde-software.

Foto: PATRIK STOLLARZ. Foreløbigt har Volkswagen sat 6,5 mia. euro, svarende til knap 50 mia. kr, til side til kompensation, men har allerede sagt, at det ikke er nok.
Læs mere
Fold sammen

Med armen vredet rundt på ryggen af de tyske myndigheder vil tyske Volkswagen tilbagekalde millioner af biler. Ikke færre end 8,5 millioner folkevogne rundt om i EU vil fra januar sætte kursen mod  VW-værkstederne for at få justeret de ulovligt fiksede dielselmotorer.

Den historisk omfattende tilbagekaldelse kom sent torsdag, efter at det tyske bilsyn, KBA, tidligere på dagen havde krævet obligatorisk tilbagekaldelse af 2,4 millioner VW-modeller på tyske plader.

Det tyske krav udløste derefter en tilsvarende aktion på EU-niveau. Det obligatoriske værkstedsbesøg omfatter en tredjedel af alle de biler, VW har leveret i EU siden 2009, og er den mest omfattende aktion siden de nuværende regler blev indført for snart 20 år siden.

»KBAs beslutning giver mulighed for en fælles og koordineret aktion i alle EU-lande. Sådan en ensartet procedure er i den europæiske ånd og i kundernes interesse,« lød det fra den nye VW-topchef Matthias Müller i et skriftlig svar til den tyske transportminister Alexander Dobrint.

Med tvungen reparation af 8,5 millioner biler vil VW ikke kunne nå af få alle biler gennem værkstedsbesøget i løbet af 2016. Summen af det belastende imagetab, de truende amerikanske bøder for at have manipuleret med NOX-udledningen og nu de omfattende værkstedsregninger ramte nok engang VW-aktionærerne hårdt, idet aktien torsdag faldt yderligere  4,6 procent, da nyheden blev offentliggjort. Dieselkrisen har til nu barberet astronomiske 21 milliarder euro af Volkswagens markedsværdi.

Volkswagen har fået til midt i november til at orienterere de tyske myndigheder om, hvordan man vil sikre sig, at koncernens dieselmotorer lever op til forureningskravene, og den tyske transportminister Dobrint varsler, at KBA, det tyske biltilsyn, vil teste en række biler for at sikre sig, at VW lever op til kravene.

Den omfattende tilbagekaldelse vækker opsigt blandt eksperter.

»Det er usædvanligt at beordre en obligatorisk tilbagekaldelse, og det viser, at KBA har tabt tålmodigheden med VWs langsomme reaktion på, hvad der skal til for at reparere motorerne. Det har været utilfredsstillende for kunderne,« siger Arndt Ellinghorst, analytiker hos investeringsbanken Evercore ISI, til nyhedsbureauet Bloomberg.

Samme sang høres fra professor Stefan Bratzel, der er ekspert i automobilbranchen.

»KBA er under pres for at vise over for offentligheden, at man har styr på situationen og sidder i førersædet. Tilbagekaldelser for at udbedre væsentlige sikkerhedsforhold er næsten altid frivillige under opsyn af KBA, så det viser det politiske pres, at man gør denne tilbagekaldelse obligatorisk i en situation, hvor bilerne sikkerhedsmæssigt kører forsvarligt, « siger Stefan Bratzel til Bloomberg.

Mens de tyske myndigheder tog hårdt fat på nationalklenodiet, stod VW-chefen Matthias Müller over for 400 medlemmer af koncernens øverste ledelseslag på et møde i Leipzig. På mødet understregede Müller, at der er behov for store ændringer i VW.

»Jeg har ikke meget til overs for revolutioner, og Volkwagen-gruppen har heller ikke brug for en. Hvad vi har brug for, er mod til at reagere konsekvent, altså viljen til ændringer,« lød det fra Matthias Müller.