VW: Topchef fik besked om udstødningsproblemer i 2014

Ny redegørelse fra VW viser, at den detroniserede CEO Martin Winterkorn allerede i maj 2014 - og igen i november 2014 - fik besked om, at der var problemer med NOx-udledningen fra amerikanske dieselbiler. Aktien falder torsdag to procent.

Foto: JOHANNES EISELE.
Læs mere
Fold sammen

Et halvt år efter at dieselgate-skandalen tromlede ind over Volkswagen, synes rystelserne fra den enorme forretningsmæssige kollision endnu ikke at have lagt sig.

Onsdag aften indrømmede den bilkoncern, at den tidligere CEO, Martin Winterkorn, faktisk allerede i maj 2014 blev advaret om, at den var gal med NOx-udledningen i visse bilmodeller i USA.

Han gjorde dog tilsyneladende intet ved det. Og den nyhed udløser torsdag en straf fra aktiemarkedet. Volkswagen-aktien falder med to procent.

Indtil nu har det ellers heddet sig, at den detroniserede Winterkorn ikke før sent i forløbet kendte til de problemer, der var et resultat af en ulovlig snydesoftware, som var installeret i en række amerikanske bilmodeller.

Softwaren sørgede for, at bilerne på papiret så ud til at udlede 35 gange mindre NOx. Snydesoftwaren blev aktiv, når bilerne blev testet af myndighederne. Sekundet efter, at de var trillet ud af testhallerne, slog snydesoftwaren fra.

Sagen rullede for alvor løs midt i september i 2015, og antallet bilmodeller, der var omfattet af skandalen, er siden vokset.

I en længere redegørelse om hele forløbet, som Volkswagen har sendt til de tyske bilmyndigheder, og som onsdag aften blev lagt frem for offentligheden, fremgår det, at Winterkorn allerede den 23. maj 2014 i - som det beskrives - hans »omfattende weekend-mail« blev orienteret.

»Om eller i hvilket omfang Mr. Winterkorn reagerede på memoet er ikke dokumenteret,« fremgår det af redegørelsen. Et halv år senere - den 14. november - blev han igen orienteret. Denne gang med beskeden om, at det ville koste omkring 20 mio. euro at løse problemerne.

Af redegørelsen fremgår det også, at Martin Winterkorn og bestyrelsesformand Herbet Diess deltog i et møde juli 2015 - to måneder før skandalen rullede - hvor problemerne med dieselbilerne blev diskuteret. Her skulle Winterkorn angiveligt have bedt om uddybende oplysninger.

Først i slutningen af august stod ifølge Volkswagen klart, hvad det handlede om.

Redegørelsen, der detaljeret gennemgår forløbet, kommer dog også til kort på en række punkter. For hvis Winterkorn var orienteret - og over to omgange - hvorfor skete der så intet?

I redegørelsen lægger Volkswagen som et svar på dét spørgsmål op til, at problemet blev introduceret på linje med en række andre produktproblemer, og at »det ikke i første omgange påkaldte sig særlig opmærksomhed fra ledelsesniveauerne i Volkswagen.«

Den fortsatte uklarhed har altså ramt aktiemarkedet.

Analytiker fra Exane BNP, Stuart Pearson, skriver ifølge Reuters i et notat, at redegørelsen ikke »fjerner risikoen for søgsmål fra aktionærerne.«