VW-ingeniører indrømmer udledningsfusk

Adskillige ingeniører fra den tyske bilgigant Volkswagen indrømmer nu at have fiflet med bilernes udledning for at indfri krav fra selskabets tidligere direktør.

Foto: JULIAN STRATENSCHULTE. Martin Winterkorn gik af i september, efter skandalen med snyd med amerikanske biler for alvor var begyndt at tage fart. Han blev afløst af Matthias Müller, som er afbilledet.
Læs mere
Fold sammen

Der skal efter alt at dømme skrives endnu et kapitel i skandalehistorien om udledning af forurening fra tyske Volkswagens biler.

Indtil videre har snyd med bilernes software kostet selskabet milliarder af kroner og sendt aktien på en sand nedtur.

Og nu kan den tyske avis Bild berette, at adskillige Volkswagen-ingeniører har indrømmet manipulation med selskabets data for, hvor meget CO2 VWs biler udleder.

»Ansatte har antydet i en intern undersøgelse, at der har været uoverensstemmelser med kontrollen af data for brændstofforbrug. Hvordan, det er sket, bliver løbende undersøgt,« siger en unavngiven talsmand for Volkswagen ifølge Reuters.

Selskabet afviser at kommentere oplysningerne om ingeniørernes indrømmelser i den tyske avis Bild.

Manipulationen skulle ifølge avisen være sket, fordi ambitiøse målsætninger hos VWs tidligere administrerende direktør Martin Winterkorn var særdeles svære at indfri.

Winterkorn skulle således i 2012 have sagt på en bilmesse, at Volkswagen ville mindske CO2-udledningen med 30 procent frem mod 2015. Ingen ingeniører havde dog angiveligt modet til at lade chefen forstå, at det ville være en overordentlig svær målsætning at indfri.

Så for at opnå Winterkorns ambitioner fiflede ingeniørerne blandt andet med dæktryk og blandede diesel med motorolie for at mindske brændstofforbruget i bilernes data. Det skulle være sket siden 2013 og frem til foråret 2015.

Allerede tirsdag beskrev flere medier, at Volkswagen havde underdrevet brændstofforbruget og CO2-udledningen fra 800.000 biler solgt i Europa. Analytikere vurderer ifølge Reuters, at der kan vente selskabet regninger for retssager, bøder og ændringer på biler for op mod 262,5 milliarder kroner som følge af skandalen.

Martin Winterkorn gik af i september, efter skandalen med snyd med amerikanske biler for alvor var begyndt at tage fart. Han blev afløst af Matthias Müller.