VW: I knæ, men ikke smadret

Det er dyre lærepenge at betale for emissionsfusk, hvis VW-koncernen ender med at betale op til 18 mia. dollar i bøder og kompensationer. Men det knækker ikke VW-koncernen. 60 års solidt branding-arbejde overstråler de grådige fejltagelser.

Foto: JIM YOUNG. Som bekendt fik VW en mavepuster på image-kontoen, da det viste sig, at koncernen fiflede med sandheden. Men det knækker ikke VW-koncernen.
Læs mere
Fold sammen

Som bekendt fik VW en mavepuster på image-kontoen, da det viste sig, at koncernen fiflede med sandheden.

Målingerne af emissionerne fra 11 millioner dieselbiler Worldwide var skræddersyet af ingeniørerne, så de viste mindre miljøskadeligt udslip, end realiteterne afslørede. Det skriver Markedsføring.

Den amerikanske justitsministerium forbereder en sag, og det samme gør EPA, det amerikanske miljøagentur.

I skrivende stund risikerer VW-koncernen økonomiske krav i størrelsen 18 mia. dollar, hvis maksimum-straffene eksekveres.

VW har allerede sat syv mia. dollar af på budgettet for tredje kvartal i år. Men har skandalen reel betydning for koncernen?

– Nej, mener redaktør Christian W. Larsen:

– Hvad med at spørge, hvor mange der husker fejlen i en dims i General Motors-bilparken, der skulle sikre, at airbags ikke slog folk ihjel? Ser jeg to hænder i vejret? Den fejl kostede 124 dødsfald, resulterede i tilbagekaldelse af 30 millioner biler Worldwide, og udgifterne til alt og alle løb op i cirka to mia. dollar – et overraskende beskedent tal, der er umuligt at verificere. Det skriver Markedsføring.

– Men hvad så med BP’s olieudslip i den mexicanske golf den 20. april 2010? Her døde 11 mennesker – BP accepterede ”forliget” med ”11 counts of manslaughter” – og alt i alt betalte BP i februar 2013 godt 40 mia. dollar i diverse erstatninger og til genoprettelse af miljøet.

Men hvad mener redaktøren så? Er det tyske super-brand smadret?

– Nej, det er VW-brandet ikke, især ikke hvis oprydningen sker med tysk grundighed og transparens. Og det er præcis læringen i denne sag, at selv ikke de grådigste idioter kan ødelægge, hvad 60 års ordentlighed har skabt af fundament.

– Branding er pengene værd, også selv om det i disse uger ser ud til, at en fejltagelse kan være fatal. Det er den ikke, selv om det er dyre lærepenge.