VW får miljøregning fra Californien

De californiske miljømyndigheder kan kræve betaling af VW, hvis det ikke lykkes for bilkoncernen at nedbringe udledningen af CO2 fra snydebilerne.

Foto: MARIO ANZUONI.
Læs mere
Fold sammen

Det siger et medlem af CARB, California Air Resources Board, Alex Sherriffs, til Automotive News.

De "manipulationsordninger", som VW har installeret i 482.000 biler i USA, gør, at bilerne forurener mindre på laboratoriernes rullefelter, end de gør ude i virkeligheden, og det betyder større udledning af både NOx, kvælstofilter, og af drivhusgassen CO2. Og det sidstnævnte kan man faktisk sætte en pris på.

Staten Californien har nemlig sine egne miljøregler, og også sin egen CO2-børs, som sætter en pris på udledning af drivhusgassen.

»Vi kigger på den skade, som påføres miljøet, og den kan måles,« siger Alex Sheriffs til Automotive News.

»Vi har opstillet en pris på CO2, og vi har opstillet, hvad vi forstår som omkostningerne ved at reducere udledningerne. Det ser ikke vanskeligt ud at sætte en pris på det.«

Også i EU har man en CO2-børs. Her har prisen været stærkt svingende, og lige nu er den kun det halve af, hvad den var før finanskrisen. Men den har været støt stigende i mere end to år.

CARB har tidligere anslået, at omkring hver tiende af de berørte biler er indregistreret i Californien. Automotive News præciserer det til at være 14 procent af de 482.000 biler.