VW-boss udfordrer Elon Musk: Vi kan gøre alt bedre end Tesla

Volkswagen vil overhale Tesla og alle andre på elbilmarkedet, lyder det skråsikkert fra Herbert Diess, som står i spidsen for Volkswagen-mærket. Bilsalget alene for mærket skal være én million i 2025.

TV: ​Elon Musk: fotograf Hector Guerrero - 27/09/2016TH: Herbert Diess - fotograf Fabian Bimmer - 14/03/2017 Fold sammen
Læs mere

Konturerne af et opsigtsvækkende slag mellem den 80 år gamle industrikæmpe Volkswagen og den blot 14-årig bilfabrikant Tesla, der har Elon Musk i spidsen, begynder for alvor at tage form.

Bilmærket Volkswagen bebuder, at det i løbet af de næste otte år vil være verdens største producent af elbiler i et skifte væk fra forbrændingsmotorer og i et klart forsøge på at inddæmme amerikanske Teslas succes.

Herbert Diess, der står i spidsen for VW-bilmærket, lancerer sammen med ambitionen et verbalt angreb på Tesla, der pt. kæmper for at nå sine mål om at sælge millioner af elbiler i de kommende år.

»Alt hvad Tesla kan gøre, kan vi overgå,« sagde Herbert Diess under en selskabets årlige pressekonference ifølge Financial Times.

Han lovede samtidig, at Volkswagen vil være i stand til at indtage samme dominerende position som Tesla har haft inden for luksusbiler og producere én million elbiler inden 2025. Det kan betragtes som et direkte angreb på Teslas salgsambitioner.

Tesla har indtil nu nået et salg på knap 80.000 elbiler - milevidt fra målet om én million elbiler inden 2020, som Elon Musk gentagne gange har proklameret.

Tesla er en konkurrent, Volkswagen tager seriøst og vil forsøge at stække, forklarede Herbert Diess.

»Tesla kommer fra et dyrt segment, men de bevæger sig ned,« sagde Herbert Diess på pressekonferencen med henvisning til den »billige« Tesla Model 3, der går i produktion i sommer og er udråbt som den amerikanske bilproducents forsøg på at lave en folkevogn:

»Det er vores ambition med vores nye arkitektur at stoppe dem der (Tesla red.), at inddæmme dem.«.

Volkswagen er lige nu i gang med en kæmpemæssig omstilling af selskabets udformning med fabrikker og tusindvis af industriarbejdere.  I løbet af de kommende år skærer bilproducenten, der holder til i Wolfsburg ikke færre end 30.000 job væk.

Forklaringen på de mange job, der forsvinder, skal blandt andet findes i, at der er færre dele i elektriske biler såsom gearkasser og andre motordele, der ellers har skullet tusindvis industriarbejdere til at samle.

Volkswagen forventer, at der vil komme op mod 9.000 nye job, der skal tage sig af produktionen af elbiler blandt andet på en elmotorfabrik i Kassel.

Ser man på hele Volkswagen-familien, der har 12 bilmærker (Audi, Porsche, Seat og Skoda m.fl.) kan den fremvise en omsætning på svimlende 1.629,75 milliarder kroner sidste år. Tesla til sammenligning sælger for 47,46 milliarder kroner i 2016.