VVS-branchen har netsucces

Den danske vvs-grossist A.O. Johansen er en af de danske grossistvirksomheder, der har haft succes med at satse på e-handel i en branche, hvor væksten er udeblevet de sidste fem år.

»Hos A.O. Johansen er e-handel ikke blot en online butik, men en platform til at styrke vores kunders og vores egen forretning,« siger Stefan Funch Jensen, der er direktør for e-handel og marketing hos A.O. Johansen. Foto: Brødrene A&O Johansen A/S Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I en tid hvor de danske grossister er under pres, har vvs-grossiten A.O. Johansen succes online.

Virksomheden har fordoblet sin andel af online omsætning siden 2010, og omsætningen via nettet udgør i dag 20 procent af virksomhedens sanmlede omsætning. Satsningen på e-handel gav dem bl.a. E-handelsprisen i 2012, der uddeles af FDIH.

»Hos A.O. Johansen er e-handel ikke blot en online butik, men en platform til at styrke vores kunders og vores egen forretning. Vi har længe oplevet en stigende efterspørgsel på at købe varerne på nettet. Derfor har vi investeret i en helt ny e-handelsplatform, der gør det nemmere at finde den rigtige vare og sikrer hurtig bestilling og fleksibel levering, uanset om installatøren er på farten, på byggepladsen eller på kontoret,« siger Stefan Funch Jensen, der er direktør for e-handel og marketing hos A.O. Johansen.

A.O. Johansens digitale satsning er et pragteksempel på en virksomhed, hvor e-handel har været den rette strategi, vurderer Lars Lytton Kejser, der er dansk direktør hos EpiServer, der står bag en konference om e-handel torsdag.

»De har gjort det rigtige ved at gøre det nemt for deres kunder. De har adopteret mange ting fra B2C, hvor de personificerer indholdet, giver overblik, og gør det nemt at bestille varer med få klik,« siger han.

I år var det ligeledes en VVS-grossist, der vandt E-handelsprisen for sin satsning på e-handel, nemlig Brødrene Dahl, der tidligere markedsførte sig med varekataloger til kunderne. Men sådan kan man ikke drive forretning længere, og derfor valgte virksomheden at satse digitalt.

Generelt viser tal fra DI Handel, at danske B2B-virksomheder så småt har fået øjnene op for e-handel. En analyse fra 2013 viser, at hver fjerde B2B-virksomhed forventer at gå ind på markedet for e-handel inden for de næste to år. Men tallet er for lavt, mener Lars Lytton Kejser fra EpiServer:

»Det er positivt, at B2B-virksomheder begynder at få øjnene op for e-handel, men andelen er stadig alt for lille og flere bliver nødt til at satse på e-handel. B2B-virksomhederne går simpelthen glip af et enormt marked,« siger han.