Vrede over massefyringer i DSB

Fagforbund raser mod DSBs ledelse på grund af planlagt nedlæggelse af 450 stillinger i administration, billetsalg, rejsebureau og kiosker. DSB vil nedlægge over 1.000 af 10.000 stillinger som led i milliardstor spareplan.

HK Trafik & Jernbane, der blandt andre organiserer de ansatte i billetsalget, er sure over, at de igen skal holde for i DSBs spare­runde. Arkivfoto: Camilla Rønde Fold sammen
Læs mere

Siden efteråret 2011 har DSBs ledelse arbejdet på at rette den kriseramte og stærkt underskudsgivende koncerns økonomi op. Målet er på årsbasis at spare én milliard kr. fra udgangen af 2014. Blandt virkemidlerne er effektiviseringer, besparelse af omkostninger og nedlæggelse af over 1.000 stillinger. Alene i lønomkostninger skal spares 600-700 mio. kr. Ifølge DSBs ledelse skal det hovedsagelig ske gennem frivillige fratrædelser, naturlig afgang og omplaceringer af ansatte.

Medlemmerne i fagforbundet HK Trafik & Jernbane er både vrede og frustrerede over DSB-ledelsens ultimative udspil til en aftale om drastiske nedskæringer i Danmark. Dem er led en omfattende spareplan for statsfirmaet med 10.000 ansatte.

Garnet strammer mest omkring de forholdsvist lavtlønnede HK’erne, organiseret i HK Trafik & Jernbane, mens de vellønnede lokomotivførere og togpersonale, organiseret i Dansk Jernbaneforbund er langt mindre ramt.

DSBs ledelse vil således slanke sin organisation og spare, hvad der svarer til 500 heltidsstillinger på HK- og akademikerområderne. Blandt HK’erne vil det over de næste tre år betyde nedlæggelse af cirka 450 hel- og deltidsstillinger. Ifølge næstformand Birthe Østergaard Petersen fra HK Trafik & Jernbane er det ualmindelig skrap medicin for en i forvejen hårdt ramte gruppe medarbejdere, der arbejder i administration, billetsalg, rejsebureau og kiosker. Fagforbundet angriber i hårde vendinger DSBs ledelse for oven på to sparerunder fuldstændig at handle i blinde og i panik med ultimative krav om nye nedskæringer i administrationen. Forbundet kalder DSBs udspil for »massefyringer«.

»Lægger vi det hele sammen, er der jo tale om massefyringer, da vi nu er på vej ind i tredje spare- og fyringsrunde siden 2009. Det er næppe i administrationen, at pengene fosser ud af kassen. Det er især på togdriften, at DSB ikke har styr på omkostningerne. Omfanget af fyringer på det administrative område, som vi endnu ikke kender det fulde omfang af, ligner mere panikhandlinger end gennemtænkt planlægning,« siger næstformanden.

Driften af DSBs udenlandske aktiviteter har længe belastet økonomien, men nu giver driften på de danske strækninger heller ikke længere overskud, påpeger Birthe Østergaard Petersen. I den administrative sektor har DSBs ledelse foreløbig varslet fyringer af cirka 40 medarbejdere i DSB Rejsebureau. 1. juni lukker den del af bureauet, der markedsfører ferierejser med fly. I 2009 blev der nedlagt 200 HK-stillinger i DSB. Året efter røg 140. I år og de næste to år vil DSB nedlægge ydereligere 450 stillinger. I alt drejer det sig om små 800 stillinger. Hvor mange af de 450 HK-medarbejdere, der ender med at blive fyret, er endnu uvist, siger både hun og DSB ledelse. I dag har HK Trafik & Jernbane omkring 3.000 medlemmer i DSB.

»Det er ikke lykkes at få en aftale med HK Trafik & Jernbane. Det ændrer dog ikke ved, at der over de næste tre år skal nedlægges 400-430 HK-stillinger og opnås besparelser for 157 millioner kroner. Vi beklager, at det ikke er lykkedes at få en aftale med HK. Med DSB’s økonomiske situation skal vi finde løsninger, der giver de nødvendige besparelser, også på det administrative område,« siger DSBs personaledirektør, Lone Lindsby.

Det er lykkedes DSBs ledelse af indgå aftaler med den største fagforening i DSB, Dansk Jernbaneforbund, der organiserer lokomotivførere, andet togpersonale og stationsbetjente, samt akademikerne i forbundet AC DSB om en barbering af personalestaben med i alt 430 fuldtidsstillinger i år. Jernbaneforbundet er gået med nedskæringer gennem naturlig afgang, frivillige fratrædelser for ansatte over 60 år og omplaceringer. Aftalen omfatter 370 lokomotivførere, andet togpersonale og stationsbetjente. Ingen af jernbaneforbundets medlemmer bliver afskediget. DSBs ledelse forhandler med forbundet om yderligere nedskæringer i 2013-14.

På det administrative område er det foreløbig lykkedes at lave en aftale med AC DSB i Akademikernes Centralorganisation. Ifølge aftalen skal der i år spares 38 mio. kr. Godt 60 af 475 akademikerstillinger, blandt andet ledere, er omfattet af sparerunden.