Volvo satser 1 mia. dollar på amerikansk comeback

Den svenske bilproducent Volvo har brugt 1 mia. dollar på sin første fabrik i den amerikanske delstat South Carolina. Fra 2018 starter Volvo blandt andet produktionen af den nye S60 Sedan i USA, som skal være selskabets store comeback i USA.

Foto: HEINZ-PETER BADER. Den svenske bilproducent Volvo har brugt 1 mia. dollar på sin første fabrik i den amerikanske delstat South Carolina. Fra 2018 starter Volvo blandt andet produktionen af den nye S60 Sedan i USA, som skal være selskabets store comeback i USA.
Læs mere
Fold sammen

Det skriver the Wall Street Journal.

Volvo, der blev overtaget af kinesiske Zhejiang Geely Holding Group i 2010, vil bruge den nye fabrik i det sydøstlige USA som springbræt til det amerikanske marked.

Målet er at øge salgsvæksten i USA, der i løbet af de seneste år har oplevet store udsving.

I 2016 satte Volvo rekord med en vækst i salget på 18 pct. takket være den populære sportsbil XC90. Indtil videre har 2017 ikke kunnet leve op til den tidligere succes. I august solgte Volvo knap 50.000 biler, hvilket er en tilbagegang på 7 pct.

Ifølge det lokale nyhedsmedie Post & Courier vil Volvos amerikanske eventyr skabe omkring 3900 nye arbejdspladser.

/ritzau/FINANS