Volkswagens elektriske flagskib tiltrækker tusindvis af nye kunder: Skal konkurrere med Tesla

Til september kommer Volkswagen med sit bud på en elektrisk bil, der skal kunne tage kampen op mod Tesla. 37.000 kunder har allerede forudbestilt bilen, men det er hverken dem, som selskabet havde forventet eller håbet.

Volkswagens første fuldkomne elbil ID.3 tiltrækker en masse nye kunder forud for de første leveringer i september. Arkivfoto: Matthias Rietschel/Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Den tyske bilgigant Volkswagen er snart på vej med sit nye elektriske flagskib Volkswagen ID.3.

Bilen, der forventes at være i handlen til september, er Volkswagens første fuldt ud elektriske bil, bygget specifikt med formålet at være eldrevet.

37.000 kunder har allerede betalt for at reservere en af de nye elbiler, som skal slå Tesla i kampen om at blive den markedsledende elbil. Det skriver Financial Times.

Men det er ikke de sædvanlige kunder, som har valgt at forudbestille bilen. Op mod 85 pct. af køberne er førstegangskunder hos Volkswagen, og det står i skærende kontrast til eksempelvis Volkswagens populære Golf Hatchback, hvor 85 pct. var kunder, der tidligere havde købt en Volkswagen.

Samtidig er det en yngre generation af bilister, som er på vej:

»ID.3-modellen har tiltrukket en gruppe, som er omkring ti år yngre end vores gennemsnitlige kunder, som er omkring 58 år i Europa,« siger Jürgen Stackmann, som er salgschef i Volkswagen, til Financial Times.

Havde håbet på flere kvindelige købere

Leveringen af de nye elbiler er blevet forsinket på grund af softwareproblemer, men forventes at starte til september. Lanceringen af ID.3 er essentiel for Volkswagens ambition om at overhale Tesla i kampen om at blive verdens største producent af elbiler.

Og den nye ID.3. skiller sig også markant ud fra Volkswagens tidligere elektriske køretøjer, fordi de tidligere udgaver har været varianter af benzin- eller dieselbiler, mens den nye ID.3 bl.a. er designet ud fra en ny speciallavet platform kaldet MEB.

Mens køberne er yngre end normalt, så udtrykker salgschefen ærgrelse over, at 85 pct. af ordrerne stammer fra mænd.

»Jeg havde håbet på en større andel kvinder,« siger han til mediet, mens han samtidig er overrasket over, at forudbestillingerne er kommet fra større byer og forstæder, selv om det generelt er sværere at installere ladestandere i hjemmet der i modsætning til landdistrikterne.

Den nye model forventes at kunne køre omkring 400 kilometer på en opladning.

Topchefen i Volkswagen, Herbert Diess, forventer, at virksomhedens succes med at udrulle de elektriske køretøjer kan give et markant skub til selskabets markedsværdi:

»Om fem eller ti år er det mest værdifulde selskab i verden et mobilitetsselskab. Det kan være Tesla, Apple eller Volkswagen,« har han skrevet til Financial Times.

Selv om der har været forsinkelser, forventer Volkswagen at levere mellem 60.000 og 70.000 elbiler i år og i alt producere omkring 100.000 af ID.3-modellerne og en kommende SUV-udgave med navnet ID.4.

Til sammenligning solgte Tesla mere end 90.000 elbiler i sidste kvartal.