Volkswagen vil afhjælpe fusk med »toiletrullerør« og software

Den tyske bilgigant er tæt på at have fundet løsninger på, hvordan man kan få millioner af biler til at leve op til de gældende emissionsstandarder i Europa.

Foto: VOLKSWAGEN / HANDOUT. Et rør som placeres foran luftmassesensoren mellem luftfiler og luftindtag skal samme med en softwareopdatering få Volkswagen-biler med 1,6 liters dieselmotorer til at leve op til de europæiske emissionsstandarder.
Læs mere
Fold sammen

Den skandaleramte tyske bilproducent Volkswagen har nu præsenteret den tyske trafikstyrelse for løsningsmodeller, som kan få 1,6 og 2,0 liters dieselmotorer til at leve op til de gældende europæiske udledningsstandarder.

Dermed er bilgiganten kommet et vigtigt skridt videre i sagen, hvor Volkswagen blev afsløret i at have installeret en snydesoftware i millioner af dieselbiler, som gør, at de viser bedre miljøtal, når de testes, end de rent faktisk har.

Volkswagen har arbejdet på at finde løsningsmodeller, der generer kunderne mindst muligt.

For biler med 1,6 liters EA 189-dieselmotorer har koncernen udviklet en såkaldt  flow transformer, der mest af alt ligner et sort toiletrullerør, som skal monteres foran luftmassesensoren på motoren med det resultat, at målenøjagtigheden bliver afgørende forbedret. Derudover skal der foretages en softwareopdatering  på 1,6 liters motorerne. Volkswagen anslår, at det tager under en time at udføre forbedringen på disse biler.

For biler med 2,0 liters dieselmotorer vil det ifølge Volkswagen selv være tilstrækkeligt med en softwareopdatering , og det skulle kunne gøres på en halv times tid.

Tilbage udestår en løsning for biler med 1,2 liters dieselmotorer, og her forventer Volkswagen at kunne præsenteret myndighederne for en løsningsmodel inden månedens udgang.

»Målet for udviklingen af de tekniske foranstaltninger er stadig at nå de gældende emissionsmål uden nogen skadelige virkninger på motorydelse, brændstofforbrug og ydeevne. Men eftersom alle modeller først skal måles, kan det endnun ikke endeligt bekræftes, at målene opfyldes,« skriver Volkswagen på sin hjemmeside.

Volkswagen begynder tilbagekaldelsen af biler til januar, og regner med at kunne rette fejlene på alle berørte biler i løbet af 2016.

Volkswagens dieselskandale omfattede i første omgang 11 millioner køretøjer på verdensplan, heraf 500.000 i USA, hvor skandalen blev afsløret i slutningen af september. De løsningsmodeller, som Volkswagen nu har præsenteret, gælder kun for de europæiske biler.

I USA har Volkswagen-datterselskabet, Audi, nu også indrømmet, at der har været installeret snydesoftware i 85.000 biler fra Volkswagen-koncernen med store 3,0 liters V6 dieselmotorer. Det drejer sig ud over Audi-modeller om store Volkswagen-modeller og Porsche Cayenne.

Oveni dieselskandalen har den tyske bilgigant også indrømmet, at den har opgivet forkerte CO2-oplysninger om op mod  800.000 diesel- og benzinbiler. I de tekniske specifikationer er CO2-udledningen og dermed brændstofforbruget, angivet alt for lavt i forhold til virkeligheden, og det kan betyde, at der har skullet betales højere bilafgifter. De tyske anklagemyndigheder undersøger derfor nu, om der er grundlag for at sigte Volkswagen for skatteunddragelse.

Anklagemyndighederne er også ved at undersøge om Volkswagen skal retsforfølges for at havde snydt med snydesoftwaren i de mange millioner dieselbiler.

Udsigten til at Volkswagen har fundet en rimelig simpel og billig løsning på udledningsproblemerne har torsdag sendt bilaktien på med over fire pct. På trods af at der også er kommet dårligt nyt fra hovedsædet i Wolfsburg de seneste uger, så er Volkswagen-aktien rent faktisk steget godt 30 pct. de sidste 14 dage.