Volkswagen undersøges for skatteunddragelse

Volkswagens anden svindelsag - den med den undervurderede CO2-udledning - bliver nu genstand for de tyske anklagemyndigheders interesse.

Greenpeace-protest mod Volkswagens misvisende CO2-oplysninger  Fold sammen
Læs mere
Foto: PETER STEFFEN

Den skandaleramte tyske bilkoncern Volkswagen er nu kommet i anklagemyndighedernes søgelys som en forlængelse af sagen om forkerte CO2-oplysninger om op mod  800.000 diesel- og benzinbiler.

I begyndelsen af november indrømmede Volkswagen, at de 800.000 biler kan være omfattet af en fejl, der får dem til at se mere miljøvenlige ud. I de tekniske specifikationer er CO2-udledningen og dermed brændstofforbruget, angivet alt for lavt i forhold til virkeligheden, og det kan betyde, at der har skullet betales højere bilafgifter. Det skriver Süddeutsche Zeitung.

I princippet er det ejerne af køretøjerne, der hæfter for afgifterne, men nu undersøger anklagemyndigheden i Braunschweig, om ikke Volkswagen kan drages til ansvar for at have medvirket til skatteunddragelse for mange millioner dollars. Myndighedernes undersøgelse retter sig blandt andet mod fem medarbejdere hos bilgiganten.

Ifølge tyske medier kan sagen også komme til at handle om bedrageri over for de kunder, der har købt de berørte biler i den tro at de var mere miljøvenlige og havde et lavere brændstofforbrug. Men da det kan være svært at bevise, at netop de faktorer var årsag til at den enkelte kunde købte bilen, går anklagemyndigheden først og fremmest efter sagen om skatteunddragelse.

Da Volkswagens ledelse i begyndelsen af november gik til bekendelse i CO2-sagen, oplyste den, at sagen kunne komme til at koste koncernen cirka to milliarder euro, svarende til 15 milliarder kr.  Og det var altså før myndighederne gik i gang med at undersøge om der er en skattesag.

Volkswagen har i forvejen afsat 6,7 milliarder euro eller 50 milliarder kr. til omkostninger som følge af software-svindelen med dieselmotorerne i 11 millioner biler.

CO2-sagen omfatter ifølge det tyske erhvervsmedie, Handelsblatt, VW-modellerne Polo, Golf og Passat. I VW-datterselskabet Audi er A1 og A3-modeller berørt. Hos Skoda er Octavia og hos Seat er Leon og Ibiza berørt.