Volkswagen sætter 48 mia. kr. til side i dieselskandale

Volkswagen må nedjustere. Sagen om svindel med udstødningstest vil koste 6,5 milliarder euro i dette regnskabsår. 11 millioner biler verden over kan være ramt.

Foto: SHANNON STAPLETON.
Læs mere
Fold sammen

Det fremgår af en erklæring, som Volkswagen AG udsendte tirsdag formiddag.

Udgiften dækker ikke nogen form for erstatningskrav og indebærer ikke, at VW påtager sig nogen form for skyld. Gigantbeløbet, som svarer til næsten 49 milliarder kroner,  er alene det, som det vil koste at håndtere skandalen.

»Til at dække de nødvendige serviceforanstaltninger og andre bestræbelser på at genvinde vores kunders tillid planlægger Volkswagen at afsætte omkring 6,5 milliarder euro, som vil blive bogført i regnskabet for tredje kvartal i år,« hedder det i en meddelelse fra VW.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

VW advarer om, at beløbet kan ændre sig:

»På grund af de igangværende undersøgelser vil de anslåede beløb kunne blive underkastet en revurdering.«

VW forklarer, at »uregelmæssighederne« og »afvigelserne« omfatter 11 millioner biler på verdensplan. Så mange er nemlig udstyret med dieselmotoren EA 189. Skal de alle kaldes tilbage til service, vil sagen ende blandt historiens største tilbagekaldelser, målt i antallet af køretøjer, som skal på værksted. Men de 6,5 milliarder euro gør den allerede nu til den kostbareste nogensinde.

Da Toyota i 2009-2010 havde problemer med speederpedaler, der gassede op af sig selv, kostede det alene i reparationsudgifter på 8,5 millionr biler og mistet salg to milliarder dollar eller 13 milliarder kroner ved nutidens kurs. Dertil kom udgifter til retssager, forlig - og en milliardbøde i USA.

JP Morgan anslog på et tidspunkt den samlede udgift for Toyota til 5,5 miliarder dollar eller 33 milliarder kroner. VWs skandalesag er allerede langt forbi dette beløb - og det dækker altså hverken bøder eller retssager.