Volkswagen-leverandør spillede nøglerolle i skandale

Den tyske bil-software leverandør Robert Bosch GmbH beskyldes ved retten i San Francisco for at have spillet en nøglerolle i emissions-skandalen.

Foto: FRISO GENTSCH

Robert Bosch GmbH (Bosch) er blevet kastet under Folkevognen af Das Auto selv.

Advokaterne, der repræsenterer hundrede tusinde Volkswagen-ejere i USA, har fremlagt beskyldninger mod Robert Bosch GmbH på baggrund af materiale, de har fået fra Volkswagen. Det skriver til Wall Street Journal.

Beskyldninger går på, at Bosch udover at have udviklet det aggregat, der sørgede for, at dieselmotoren var i stand til at identificere, at den var under emissionstest og kunstigt skrue ned for emissionerne, også har sørget for, at bilfabrikanter ikke kunne ændre softwaren uden at få tilladelse fra dem.

»Det er utænkeligt, at Bosch ikke vidste, at softwaren, som de havde ansvaret for at definere, udvikle, teste, vedligeholde og levere, indeholdt en ulovlig anordning,« fremgår det af beskyldningerne. Og det tilføjes:

»Bosch var med inde over hemmeligheden.«

Bosch uden for forlig

Motormastodonten fra Wolfsburg, Volkswagen, indrømmede i september, at have brugt den hemmelige software i bilernes systemer. Software, der blev brugt til at snyde med udledningen i de obligatoriske miljøtest. Snydesoftwaren er angiveligt brugt i 11 millioner biler på verdensplan.

Derfor indgik Volkswagen tidligere på året et forlig og indvilligede i at betale næsten 15 milliarder dollars i erstatning.

Men da Bosch ikke var del af forliget, kan de altså retsforfølges, og det er på den baggrund, at advokaterne, der repræsenterer amerikanske Volkswagen-ejere, har fremlagt 742-siders beskyldninger mod softwareudvikleren ved retten i San Francisco.

Advokaterne argumenterer for, at det ikke bare er ulovligt at bruge softwaren som bilproducent, det er også ulovligt at sælge den, hvis man ved, at den skal bruges til at snyde i emissionstests.

En stor spiller

Softwareudvikleren og -leverandøren, Bosch, omsatte for omkring 80 milliarder dollar sidste år og har 375.000 ansatte. De er en af verdens mest prominente leverandører af bilkomponenter og -software og har til huse i den tyske by Gerlingen i nærheden af Stuttgart.

Beskyldningerne om, de skulle have været inde over emissionsskandalen, havde Bosch ingen kommentarer til men fortæller i et statement, at de vil samarbejde med efterforskerne.