Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Den tyske bilgigant Volkswagen har i en uge været fanget i en særdeles penibel situation, der bremser produktionen af firmaets storsællert Golf.
En strid mellem bilfirmaet og den tysk-bosniske gruppe af underleverandører Prevent har således givet sig udslag i ufrivillige produktionsstop ifølge den tyske erhvervsavis Handelsblatt.
Dele af seks VW-fabrikker, hvor bilerne samles, er gået i stå mandag, hvilket betyder at produktionen af Golf og Passat er gået i stå, oplyser en talsmand for VW til Bloomberg.
Ifølge Wolfsburger Allgemeine ligger produktionen af Golf stille fra i dag mandag til lørdag
Allerede torsdag i sidste uge gik produktionen af Passat i stå.
Helt konkret mangler fabrikkerne vitale jerndele, der bruges til at lave Golf-bilens gearkasse, skriver Reuters.
Tvisten mellem VW og Prevent er opstået, fordi VW har nægtet at refundere leverandørerne for en kontrakt, som VW har annulleret. Det drejer sig angiveligt om en aftale til en værdi af 500 millioner euro, der skulle begynde næste år, fortæller en kilde med kendskab til aftalen ifølge Bloomberg.
Det har fået Prevents sædeproducent og producenten af udstyr til bilernes gearkasser til at stoppe leverancerne.
Og det er noget, der kan mærkes, må VW-bosserne konstatere. Produktionspauserne kan ifølge UBS koste 750 millioner kroner om ugen, skriver den tyske avis Die Welt.
Samtidig påvirkes mere end 20.000 medarbejdere af produktionspauserne.
Mandag ventes Prevent og VW at genoptage forhandlingerne for at få produktionen op at gøre for fuld damp.
Forholdet mellem parterne har dog indtil videre været mildest talt køligt. VW har bedt en tysk domstol om at tvinge Prevent til at fortsætte leverancerne eller sende ledelsen i fængsel, berettede Reuters fredag. I første omgang medgav retten, at leverancerne skulle genoptages, men den beslutning er blevet anket og ventes afgjort 31. august om ni dage.
VWs aktienedtur
Siden tirsdag i sidste uge har VW-aktien været på en nedtur, der dog langt fra kan måle sig forløbet i kølvandet på udledningsskandalen, der tog fart sidste september. I løbet af i år er aktien faldet med ti procent, hvilket værdisætter Europas største bilproducent til 62,2 milliarder euro.
Selv om levenrandørproblemerne ingenting har at gøre med dieselskandalen, er der dog den forbindelse, at VW er i gang med at skære omkostningerne til for at polstre sig. I alt har virksomheden ifølge Bloomberg sat 18 milliarder euro på verdensplan af til at dække omkostninger på grund af skandalen, der involverede 11 millioner dieselbiler. Biler, der var blevet udstyret med software designet til at snyde i test af motorernes udledning af forurening.
Aktien stiger mandag formiddag med halvanden procent.