Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Pengene skal dække tabet efter skandalen, hvor 11 millioner VW-biler blev udstyret med software, der skulle skjule bilernes udledning af de såkaldte NOx-gasser, skriver Reuters.
Forliget dækker over værditab og betaling for de køretøjer, der ikke kunne sælges efterfølgende.
»Vi mener, at denne aftale med Volkswagens forhandlere er vigtig i forhold til at komme overens med vores interessenter i USA.«
»Vores forhandlere er vores partnere, og vi sætter stor pris på deres loyalitet og passion for vores mærke,« siger Hinric J. Woebcken, administrerende direktør af Volkswagen i Nordamerika.
Amerikanske forhandlere af Volkswagen har ikke måtte sælge dieselkøretøjer i næsten et år.
De sidste ting i aftalen skal stadig godkendes i retten. Under forliget gik Volkswagen med til at tilbagekøbe biler, der ikke kan repareres og dieselbiler, som forhandlerne stadig har på lager.
Det samme gælder for forbrugere og uafhængige forhandlere, oplyser Steve W. Berman, advokat fra Seattle, der repræsenterede forhandlerne under høringen.
»Aftalen vil hjælpe med at hele sårene mellem Volkswagen og forhandlerne, der, ligesom forbrugerne, har lidt økonomiske tab.«
»De har biler, som de ikke kan sælge, deres markedsværdi er faldet,« siger han.
Den tyske billeverandør har arbejdet på at løse problemerne i forbindelse med skandalen.
Volkswagen har indrømmet, at de har installeret forkert software, der har deaktiveret forureningskontrol på mere end 11 millioner dieselbiler, der er blevet solgt verden over. I juni gik de med til at betale op mod 15,3 milliarder dollar til at købe 475.000 køretøjer tilbage.
Skandalen er blevet kaldt den største nogensinde inden for bilbranchen.