Voldsomt pres på Arlas indtjening i år

Arla kommer med stærkt resultat i første halvår 2014, der giver rekordhøj indtjening til andelshaverne. Men voldsom nedgang i verdensmarkedspriserne vil ramme indtjening til landmændene i resten af året.

Hos Arla i Slagelse Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Priserne på mejeriprodukter rasler ned. Og det kommer til at ramme Arla og selskabets ejere, mælkeproducenterne, benhårdt på indtjeningen, i resten af 2014, selv om Arla havde rekordresultat i 1. halvår. Håbet om, at det hvide guld fortsat vil give tårnhøje priser på grund af en glubende efterspørgsel fra især Kina, svinder ind.

Siden februar er de ekstremt høje verdensmarkedspriser på mælkeprodukter faldet med 40 procent.

Det gik ellers lige så godt for et af Europas største mejeriselskaber og selskabets danske, svenske, britiske, tyske, hollandske og belgiske leverandører. I perioden januar til juni i år steg Arla-koncernens omsætning med 11 procent til 39,8 mia. kr mod 35,7 mia. i samme periode sidste år. Det skyldes en stærk, organisk fremgang for vækst- og kernemarkeder og stigende globale priser. Det betød, at selskabet kunne betale sine leverandører en rekordhøj afregningspris på 3,30 kr. pr. kg leveret mælk mod 2,87 kr. pr. kilo sidste år.

Da verdensmarkedspriserne på rå mælk dykker voldsomt nu, har Arla skruet forventningerne til årets indtjening markant ned. Forventningerne lå oprindeligt mellem 3,25-3,35 kr. pr. kg mælk. Arla venter fortsat, at 2014 bliver bedre end 2013, som var et rekordår, men altså ikke nær så meget som udmeldt i første omgang.

"Vi glæder os over, at vores strategi om at skabe mere vækst uden for Europa, ser ud til at virke, og vi har oplevet vækst uden for de europæiske kernemarkeder. Den samlede, organiske vækst er tilfredsstillende, men vi står ikke desto mindre over for en vanskelig periode og store markedsudfordringer," siger finansdirektør Frederik Lotz. 

I første halvår af i år voksede Arlas salg på de vækstmarkeder, der satses på, betydeligt. I Mellemøsten og Afrika var stigningen på 17 procent, mens omsætningen i Kina blev fordoblet. Det russiske marked viste også tegn på betydelig fremgang. Men Ruslands forbud mod import af fødevarer fra lande, der har indført sanktioner mod landet, herunder Danmark, rammer også Arla. Det russiske salg udgør omkring én procent af Arlas samlede omsætning.

Arla venter en omsætning og et nettoresultat for hele 2014 på henholdsvis 79 mia. kr. og 2,3 mia. kr. Det vil ifølge selskabet give en rekordhøj indtjening til landmændene, som ligger over 2013-niveau, men lavere end forventet i begyndelsen af året.         De høje mælkepriser har været medvirkende til, at landmænd verden over er begyndt at producere mere mælk. Derfor har udbuddet på mejeriprodukter ligget højt. 

Peder Tuborgh, koncernchef i Arla, siger, at han tror på, at Arla har lagt den rette langsigtede strategi til at imødekomme en stigning i både udbuddet af rå mælk og i den globale efterspørgsel efter mejeriprodukter. Alligevel mener, at markedet i løbet af de næste 18-24 måneder vil være uforudsigeligt, og derfor er priserne under stærkt pres.  

Arla har tidligere forudsat en højere produktion af mælk i forbindelse med afskaffelsen af EUs mælkekvotesystem i starten af 2015. Men det slår allerede igennem nu i form af øget produktion af det hvide guld. Det er ikke kun for Arlas landmænd, men landmænd i mejeriselskaber over hele Europa udnytter muligheden for at udvide deres forretning. 

"Den ekstra mælkemængde strømmer ind på mejerierne og lægger et positivt pres på vores evne til at levere en langsigtet, konkurrencedygtig mælkepris til mælkeproducenterne for større mængder mælk. De aktuelle udfordringer skal ses i et større og længere perspektiv med lovende resultater for mejerivirksomhederne. Verdens middelklasse vokser, flere forbrugere har råd til at købe mejeriprodukter, og de skaber en stabil efterspørgsel efter sunde, næringsrige og sikre mælkeprodukter,” siger Peder Tuborgh.