Voice og NOVA FM overtræder loven

To store radiostationer oplyser ikke i æteren, at de modtager betaling for at bringe visse udsendelser, og dermed bryder de tv- og radioloven, mener jurister. Ejeren, SBS Media, erkender den manglende oplysning.

Foto: Jeppe Bøje Nielsen

Det er et brud på tv- og radioloven, når radiostationerne The Voice og NOVA FM undlader at informere deres lyttere om, at nogle programmer, der bliver sendt, er sponserede. Det skriver Dagbladet Information, som har talt med en række jurister.

- Det er hævet over enhver tvivl, at SBS Media overtræder loven. De har modtaget penge til finansiering af deres udgifter i forbindelse med programmet. Det er en sponsering, og sponseringer skal offentliggøres før eller efter programmet, siger Søren Sandfeld Jakobsen, som er professor i medieret ved Copenhagen Business School, til Information.

Samme melding kommer fra mediejurist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Oluf Jørgensen, som mener, at overtrædelsen er »klokkeklar«.

- SBS Media har modtaget betaling for programmet, dermed er der tale om sponsering, og derfor er kravet i radio- og tv-loven ikke overholdt, siger han til Information.

I fire år har stationerne bragt programmet »Kina Ekspressen« hver søndag om kinesisk kultur. Det er ifølge Information produceret af en finskbaseret medieorganisation, som bliver set efter i krogene af den statsejede kinesiske radiostation China Radio International, som betaler SBS Media for at sende programmet.

Hos SBS kalder informationschef Jesper Jürgensen udsendelsen et »sponseret kulturformidlingsprogram«, og han undskylder for, at det ikke har været tydeligt, at medieorganisationen fik betaling for det.

- Det beklager vi, og det kommer vi til at rette op på, siger han til Information.

Dog understreger han, at programmet på søndag og de kommende søndage fortsat vil blive sendt i æteren.Radio- og tv-nævnet skal i slutningen af januar tage stilling til, om det vil tage sagen op.