Vognmand uden planer om vækst

nomineret. Da vognmand Henning T. Lauritzen, HTL Transport, startede i 1987 gjorde han sig ingen tanker om, hvor stor forretningen skulle være. Han har grebet de muligheder, der har vist sig undervejs, og i dag står han i spidsen for 25 medarbejdere.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vækststrategier og femårsplaner er noget, Henning T. Lauritzen af og til læser om i avisen. Selv siger han, at han ville være lige lykkelig, hvis han kun var sig selv i firmaet.

Alligevel står han i dag med en vognmandsforretning med en omsætning på godt 15 mio. kr. og ansvaret for 25 medarbejdere. Det er også sjovt, medgiver han, men absolut ikke noget, han havde drømt om for bare fem år siden.

»Jeg har lært, at i denne branche kan tingene hurtigt vende på en tallerken. Derfor kan det være svært at planlægge. I stedet forfølger jeg de muligheder, der byder sig undervejs, og det har så ført til, at vi i dag har ti biler og 25 mand i arbejde. Men jeg ville være lige så glad, hvis jeg havde kørt alene rundt i en lastbil,« siger Henning T. Lauritzen, indehaver af HTL Transport A/S i Viborg, som er blandt de nominerede til Årets Transportvirksomhed 2008 i DTL-region Midt Nord.

Henning T. Lauritzen blev selvstændig vognmand som 25-årig i 1987, efter han havde været chauffør i sin fars fætters vognmandsforretning.

»Jeg havde vel bare en idé om, at det kunne være sjovt at have min egen bil at køre rundt i,« siger Henning T. Lauritzen om, hvorfor han valgte livet som selvstændig. Han startede med to biler, og siden er firmaet støt og roligt vokset.

Dog er der kommet mere fart på de seneste år, særligt i 2007, hvor antallet af biler blev fordoblet til ti på grund af, at HTL Transport vandt en attraktiv licitation for DONG Energy. Det store energiselskab har de seneste år været én af virksomhedens helt store kunder, og årsag til, at HTL Transport har etableret en afdeling i Køge. Herfra kører de fleste af virksomhedens biler med halm til kraftværker rundt omkring på Sjælland for DONG Energy og Vattenfall.

Den nye store kontrakt med DONG Energy har gjort det nødvendigt at få udviklet et nyt it-system, der gør det nemmere at planlægge kørslen. Meget af Henning T. Lauritzens tid går med at tilrettelægge lastbilernes kørsel, så tiden bliver udnyttet effektivt.

»De sidste seks år har jeg siddet med en blok og en kuglepen og streget ud. Men efterhånden skal der hentes og bringes halm så mange forskellige steder, at det har været nødvendigt at få udviklet et system til det,« fortæller Henning T. Lauritzen.

Systemet er udviklet specifikt til HTL Transport som modul til C5 af en lokal it-udvikler i Viborg.

Det blev taget i brug i august, og i dag er det videreudviklet, så det automatisk sender en dagsplan ud til hver af chaufførerne via SMS, når Henning T. Lauritzen har lagt planen.

De seneste tre-fire år har Henning T. Lauritzen ikke haft tid til at køre lastbil selv, og selv om han nogle gange kunne have lyst til sætte sig bag rattet, har han det fint med at indtage rollen som leder. En rolle, han i øvrigt ikke tænker så meget over.

»Jeg ser egentligt ikke mig selv som leder. Med den størrelse, virksomheden har, er det ikke nødvendigt at uddelegere ret mange opgaver. Det meste af ansvaret hænger på mine skuldre,« siger Henning T. Lauritzen.