Økonomien har det godt hos landets vognmænd. Det viser en ny analyse af de 40 største virksomheder, der beskæftiger sig med vejgodstransport.
Branchen for vejgodstransport omfatter godt 38.000 arbejdspladser i Danmark og fylder sammen med følgeerhverv 1,3 procent af det danske bruttonationalprodukt. Vejgodstransportbranchen er kendetegnet ved få store dominerende aktører, eksempelvis Danske Fragtmænd og DSV, og utallige små og mellemstore virksomheder. Vejgodstransport er klart den mest brugte transportmetode i Danmark. De seneste syv år har lastbilernes andel af den samlede godstransport i landet således været mere end 90 procent af den samlede mængde, hvor skibstransport som oftest udgør det resterende marked. Den dominerede position skyldes hovedsageligt, at det er de færreste butikker, der har direkte adgang til en lufthavn, jernbaneterminal eller havneterminal, hvilket gør lastbilerne uundværlige i forhold til den danske infrastruktur.
Beskyttet mod udenlandsk konkurrence
Da branchens hovedaktivitet er transport af forbrugsgoder, er virksomhedernes økonomi meget følsom over for udsving i forbrugslysten for virksomheder og private. Det medførte, at finanskrisen ramte branchen hårdt, fra 2007 og frem til 2010 faldt de danske vognmænds transportmængde med 28 procent, en nedgang på 5.940 millioner ton transporteret gods.
Trods nedgangen i transportmængden viser tal fra Danmarks Statistik, at branchens omsætning har været stigende igennem hele analyseperioden, hvilket kan indikere, at branchen benytter sin stærke position i dansk infrastruktur til at hæve priserne for at kompensere for den lavere efterspørgsel.
En medvirkende årsag til, at dette kan lade sig gøre, er de europæiske regler, der trådte i kraft i maj 2010, som kun tillader udenlandske operatører at foretage op til tre cabotageture i Danmark inden for en uge af aflæsningen af dens oprindelige internationale gods, og som hermed sikrer de danske vognmænd en vis grad af beskyttelse mod udenlandsk konkurrence.